onsdag 30 januari 2008

Mina 10 favoritmonster

Givetvis så måste jag göra en sån lista. Så är det ju bara.


10. Virus.
De underbart sköna hybriderna av kött och maskin i John Brunos gravt underskattade film från 1999 platsar in fint här. Det är något speciellt med cyborger, speciellt om de är påtvingade formatet av en utomjordisk energivarelse. Visst, filmen är inget mästerverk utan rätt standard inom genren och Donald Sutherland har den mest skumma accenten någonsin, men som underhållning är det mer än bra, och med de monstren. Mums.

9. The Thing.
John Carpenters mästerverk har ett monster som än i denna dag håller till 100%. Rob Bottins makeupeffekter är så kolossalt snygga att de slår vilken påkostad CGI som helst.

8. Matango aka Attack of the mushroom people (1963)
Inoshiro Hondas förträffliga lilla film om människor som förvandlas till svampar efter att de blir skeppsbrutna platsar in perfekt här. Specialeffekterna av Eiji Tsuburaya är suveräna och faktiskt riktigt obehagliga tillsammans med den närmast perfekta stämningen på den öde ön. Visst, själva konceptet låter som en lsdtripp, men det fungerar fullt ut. Tyvärr så hittade jag ingen riktigt bra bild utan fick nöja mig med den riktigt snygga italienska filmaffischen vilken faktiskt är hyfsat trogen filmen.

7. Uchu daikaijû Girara aka X from outer space
Med ett monster som ser ut som en blandning av en ödla och en kyckling, med jättefina antenner på huvudet, så smäller Guilala direkt in på plats 7.




6. Forbidden World (1982)
Forbidden world är i grund och botten en vanlig Alien-kopia, men den är så mycket sleazigare, slemmigare och brutalare. Monstret ser ut som en blandning av Alienmonstret och en spindel, och har bonuseffekten att alla som blir skadade av den smälter ner till en slemmig massa. Pluspoäng för det.

5. Monster Shark aka Shark: Rosso nell'oceano (1984)
Ja, jag vet att det här är en rätt usel film och monsterhajen är rätt taffligt gjord (vilket inte gör något alls egentligen). Men en haj med tentakler måste vara med på min lista. Så är det bara. Coolare koncept existerar inte.

4. Proteus (1995)
Ja, jag har en fetisch för hajar med tentakler. Bob Keens lilla lågbudget Alienklon på en oljeplattform har ett riktigt fint sådant monster som även har drag av The Thing. Filmen är väl inte speciellt bra, men monstret är helt underbart. Tyvärr så hittade jag ingen bra bild på själva monstret...


3. Humanoids from the deep (1980)
Underbar Roger Corman produktion där ett antal slemmiga humanoida fiskmonster kommer upp ur vattnet för att para sig med kvinnor. Fin liten uppdatering av Monstret från svarta lagunen alltså.

2. Gojira aka Godzilla
Gummimonstrenas gummimonster. Nuff said. Jag lutar åt att jag föredrar det Godzilla som han såg ut i mitten på 60talet i Ghidrah the threeheaded monster och Monster Zero, men det är bara en smaksak.

Men, om nu Godzilla är gummimonstrenas gummimonster, varför är han då inte nr 1 på listan? Förklaring kommer här.

1. Gamera.
När Godzilla blev en stor hit i Japan så kom givetvis flera andra bolag med liknande filmer. Den enda som blev en verklig rival var Toei:s Gamera, den jetdrivna, eldsprutande sköldpaddan. Jag har verkligen funderat på det här (då förstår ni vilka tankar som sprutar omkring i min förvirrade hjärna) och Gamerafilmerna är lite mer underhållande än Godzillarullarna. Att Gamera fick en uppdatering på 90talet som är de tre bästa monsterfilmerna genom tiderna cementerar bara placeringen. Jag älskar likfan Godzilla lika mycket men Gamera är för jävla bra. :)



Go go Gamera!

Jag har snott en del bilder i den här listan från en ypperligt bra site btw:

badmovies.org

Gå dit och läs deras underbara recensioner så slipper jag få dåligt samvete, ok?

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Fantastiska filmer! Jag ska göra en liknande lista efter att ha fått tid att kolla in youtube-länken :)

Roligt att du tog med Virus, underskattad rulle. Gamera har aldrig riktigt varit min cup of tea, men jag accepterar valet ändå eftersom det är gummimonster.

Humanoids From The Deep är absolut en av mina största favoriter, och jag stör mig enormt mycket på att region 1-utgåvan av den är den klippta... för den är så vansinnigt blodig, cool och har massor av gummimonster att inget får kapas! :)

Jocke Andersson sa...

Fixa en lista nu. Det ska bli spännande att se. :)

Men när det gäller Gamera, har du sett alla rullar? Speciellt 90talstrilogin som är så jäkla tokbra, samt de tidiga 60talsrullarna som är riktigt skön, innan det blev lite för barnsligt...

HFTD:s japanska utgåva verkar vara rätt svår att få tag på... vi får hoppas att det dyker upp någon annan utgåva framöver....

Fred Anderson sa...

Det är lite obehagligt att erkänna, men jag funderar på att ge Gamera en chans.

Men finns det några vettiga utgåvor av de gamla filmerna? Som också går att få tag i?

Jocke Andersson sa...

Tyvärr så finns det inga legitima utgåvor som är lätta att få tag på. Det är bara de japanska... De finns alla på cinemageddon dock....