torsdag 24 januari 2008

Hells trap - Trampa infernal (1990)

Mexikansk ultralågbudgetslasher? Det låter väl... intressant?

Våran hjälte heter Nacho och har en frisyr som är något av det mest groteska jag någonsin sett. Den är stor, fluffig och pudelaktig men inte speciellt långt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den... har ni sett Kevin Dillon som han såg ut på 80talet, t ex i remaken av the Blob? Ungefär så, fast med mer volym, mer pudel. Nacho har en rival som heter Mauricio som har ett par riktigt rejäla ögonbryn, sådana som man inte kan sluta stirra på. De två tävlar konstant och Mauricio, som är sådär lagom bufflig och chauvinistisk som alla jock-types ska vara i slasherfilmer, förlorar hela tiden och vill avsluta rivaliteten med ett stort vad. De ska åka ut till en del av skogen där en björn dödat några jägare och den som hittar björnen vinner. Nacho tar med sig sin flickvän (som ser ut som en blandning av Tori Spelling och den där bruden som spelade Blossom i den där supertöntiga tv-serien som gick för en massa år sedan) och sin feta polare Charly (som bara tänker på mat hela tiden. Det har vi ju aldrig sett i en skräckfilm förut) och åker iväg till området. De möter upp Mauricio, hans polare Jesse och två brudar som bara är med för att se snygga ut i minimala baddräkter. Nu får vi träffa Javier som säljer vapen och fyller funktionen av "Gammal gubbe som varnar ungdomarna för att åka till det området då det har en hemsk historia". Givetvis så är det ingen som lyssnar på honom. Varför skulle de det? Det är ju ingen som har gjort det någonsin, i någon film. Nu får vi följa våra hjältar springandes omkring i skogen i sina gräsliga 80talskläder medans tjejerna struttar omkring på en strand i sina baddräkter och en galen vietnamveteran börjar jaga dem och döda dem en efter en, bla med en handske som har taggiga blad på fingrarna.

Jag vet inte vad jag ska säga om detta åbäke till film. Den är varken välgjord, blodig eller speciellt underhållande. Det är en väldigt typisk 80talsslasher, men utan skönt splatter Vi får se vad vietnamveteranen gör hela tiden, vilket iofs känns lite intressant, men å andra sidan så blir det aldrig spännande. Karaktärerna beter sig som de vanliga idioterna i ett sånt här manus. Min favoritscen är den där de lyckats ta sig tillbaka till bilarna, men flyr in i skogen då de får se honom. HALLÅ! Ni är sex personer som har gevär. Han är ensam och har en handske med sågblad och en pilbåge! Ni har ingen chans! Att nattscenerna är såpass mörka att man knappt ser något alls gör ju inte saken bättre och det är bra svart på dagtid emellanåt (vilket antagligen beror på kvaliteten på dvdutgåvan. Mer om det i slutet på recensionen). Skådespelarna pendlar mellan överspel och inget spel alls, vilket man ändå inte märker speciellt mycket av då man stirrar sig blind på deras frisyrer och kläder.
Nåja, underhållande är det ju faktiskt. Vietnamveteranen har en rätt effektiv mask på sig, lite som en skyltdocka. Eller en Auton, om man sett Dr Who. Det hela är rätt kompetent, om än lite slarvigt, filmat. Även om vi inte får någon direkt orgie i splatter så finns det åtminstone en rätt snygg scen där mördaren skär halsen av en bimbo som stannar kvar i bilen när den andra går in i skogen. Duh. Jag känner att det blir svårare och svårare att koncentrera mig på den här recensionen för så fort jag tänker på filmen så ser jag Nachos hår framför mig, som en stor blob som hotar att ta över världen... är du hungrig efter en slasher så duger filmen. För mig så vet jag att jag vill se mer mexikanskt, då det är ett land som gör rätt roliga varianter av sina grannars typiska skräckisar. Men håret... det stora håret... IT'S EATING ME ALIVE!!!!

Dvdutgåvan är lite speciell. Jag köpte Crypt of Terror - Horror from South of the Border, Vol. 1 för en hundring. Den innehåller 7 mexikanska filmer vilket verkligen är valuta för pengarna (på omslaget står det 6 filmer på 3 skivor vilket är fel). Utgåvan av Trampa infernal är inte sådär superbra direkt tyvärr. Den är alldeles för mörk för det första. Genom nästan hela filmen så är det som om det finns en mörk fläck i mitten, vilket gör nattscenerna ännu svårare att se och dagscenerna onödigt mörka. Ljudet försvinner nästan helt ibland (dock inte i några dialogscener). Som tur är så är undertexterna lätta att läsa. För 15 spänn filmen så är det en ok utgåva.

Men håret... och de monstruösa ögonbrynen....

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Så du menar att den boxen inte har mindre sju mästerverk?!

Det är synd att Hells Trap inte var så gory... det var väl inte Ruben Galindo som hade gjort den? För dom filmer jag sett är hyfsat gory faktiskt.

Jocke Andersson sa...

Sju stycken stämmer bra. Nästan 8 kan man faktiskt säga då en av filmerna finns med i 2 versioner - original och dubbad.

Den är gjord av Pedro Galindo och med som manusförfattare är också Santiago Galindo, som delar producentrollen med Eduardo Galindo. Jag antar att alla dessa är släkt. :) Det vore kul att få veta lite mer om vad jag antar vara en riktig skräckfilmsmakarklan. :) Efter en snabbtitt på imdb så ser jag att Ruben Galindo är sonson till Pedro...

Fred Anderson sa...

Och så finns det vad jag vet två Ruben Galindo, senior och junior! Vilken släkt!

Nåväl, i morgon beställer jag boxen! Lika bra! :)

Dagens recension blev The Italian Stallion för övrigt, Stallones mjukporrmacka. Hells Trap verkar dock bättre ;)

Jocke Andersson sa...

Jag betalade $15 för min. Det är ju löjligt billigt. Jag har iofs inte kollat kvaliteten på de andra rullarna men om de är i samma kvalitet som Cemetery of terror och den andra Galindofilmen så är det värt varenda öre.

Ha, Italian stallion kommer nog aldrig att hamna i min dvdsamling