måndag 28 januari 2008

Man from earth (2007)


I am earth, författad av Jerome Bixby (Hulkens son!) är en rolig liten lågbudgetfilm som presenterar ett intressant litet science fiction-scenario som kanske inte behandlas helt på rätt sätt. Vad vi har att göra med här är ett litet drama som mer eller mindre utspelar sig i ett och samma rum, och mer dramatiskt än så blir det inte. Frågorna som den ställer är intressanta, men kanske lite för anpassade för en amerikansk publik.
Vi möter John Oldman, professor på ett amerikanskt universitet som sagt upp sig för att han känner att det är dags att dra vidare. Hans kollegor sluter upp för att fira av honom och då han är omtyckt så försöker de pressa honom lite på det egentliga skälet till hans avfärd. I början så håller han fast på att han känner att det är dags att dra vidare, men efter lite påtryckning så kommer han med ett underlig påstående:

"Tänk om en man från stenåldern av någon anledning hade överlevt till idag."

Hans kollegor reagerar först med skratt, men när han börjar förklara att han är just den mannen som av någon anledning inte kan dö och att han levt i 14000 år så finner de sig intresserade, och i viss mån upprörda. När han senare kommer in på vissa delar som har med religion att göra blir stämningen till och med aggresiv. Men är allt en enda stor charad eller talar han sanning?

För mig som gillar Science fiction så är detta en intressant film och flera av de påstående som Oldman kommer med är faktiskt ganska fascinerande, men de överskuggas dock av de mer religiösa aspekterna av vad han har att berätta. inte för att jag bryr mig, men manuset har en tendens att fokusera just på de aspekterna. Inte för att de är ointressant, men det känns som att de är just riktade mot gemene kristne man i Usa, än mot någon svensk jävla it-tekniker. Jag blir lite skeptisk till vissa av vändningarna av just det skälet. Skådespeleriet är tur nog bra och de håller allt ovanför vattenytan, även om man kanske är lite skeptisk då det främst är tv-skådisar i rollerna. Till exempel så är det rätt kul att se Tony Todd i roll som en gemytlig universitetslärare.

Hur som helst, när filmen är över så är det lätt att fundera lite på vad som sagts. Det är inte några djupa saker direkt, men jag finner själva historien fascinerande. En trevlig liten film som är sådär lagom science fiction.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

"Inte för att de är ointressant, men det känns som att de är just riktade mot gemene kristne man i Usa, än mot någon svensk jävla it-tekniker."

Menar du då att den är pro-kristen eller tvärtom? Filmen verkar onekligen väldigt intressant och jag gillar denna formen av dramor, som utspelar sig i en väldigt liten miljö. Men jag orkar inte med kristen propaganda i 90 minuter :)

Jocke Andersson sa...

Tvärtom. En av sakerna han berättar är väldigt upprörande för den karaktär som är en riktigt typisk amerikansk troende person. Det är just det som känns lite skumt för mig, och antagligen även om jag vore kristen själv. Jag tror inte att vi här i norden skulle ta lika hårt på det. Å andra sida så gissar jag ju lite där... :)

Fred Anderson sa...

Jag tror jag ska göra ett inköp faktiskt :)

Jocke Andersson sa...

Det är helt klart en trevlig liten rulle. Den ställer inga stora frågor, men ganska intressanta. :)