tisdag 8 januari 2008

Strangeness (1985)

Alla skräckfilmsälskare i min ålder kommer att känna igen sig här. På det goda 80talet när VHS-formatet var i sin prime så öste det verkligen in konstiga filmer och varje vecka så knallade man ner till sin lokala videouthyrare och snokade igenom nyheterna. Bolag som VTC, Transworld express och Viking video släppte massor med obskyra skräckfilmer till höger och vänster, gärna nerklippta, men inte alltid. En av de filmerna som jag hittade där var en lågbudgetmonsterfilm vid namn Strangeness som jag faktiskt lyckades att missa. Den fanns att hyra (om jag inte minns helt fel så bestod omslaget av en bild från underbara Cormanproduktionen Forbidden World. Jag kan dock ha fel. Det var 20 år sen...) men av någon outgrundlig anledning så hyrde jag den aldrig även om storyn tilltalade mig och jag stod och tittade på den varje gång jag var där. Filmen finns än inte på officiell dvd men jag lyckades lägga vantarna på en bootlegdvd med en helt ok vhsripp och nu fick jag äntligen se vad jag missat!

Själva storyn är rätt enkel. En grupp människor samlas vid ingången till ett grottsystem som delar tunnlar med en gammal gruva som av någon anledning stängdes ner i all hast på slutet av 1800talet. De har som jobb att utvärdera om det finns någon guld kvar men finner sig snart instängda och jagade av ett tentakelförsett, stopmotionanimerat monster!

Om man sett någon av Don Dohlers hemmaproducerade filmer så kommer man att känna igen sig här. Filmen är gjord av entusiaster med en väldigt låg budget som syns igenom rätt tydligt bitvis, speciellt i scenerna med monstret som är rätt taffligt animerat. Att filmen sedan alternerar mellan äkta och uppenbart fejkade grottgångar är också en sak som sticker ut. Däremot så är manus och skådespeleri godkänt - filmskaparna har gjort ett ärligt försök att skapa riktiga karaktärer som skådespelarna åtminstone till viss del klarar av att få fram, som t ex skräckförfattaren som vill skriva en bok om varför gruvan stängdes ner. Det är ingen skådespelare som känns direkt pinsam utan alla gör ett adekvat jobb. En annan sak som fungerar alldeles utmärkt är ljus och foto. För att vara en film som nästan helt utspelar sig i skenet av lampor eller facklor så är det aldrig några problem att se vad som händer. De lyckas till och med få till en rätt skön och olycksbådande stämning vilket de ska ha en eloge för. En sak som jag även måste nämna är de uppenbara referenserna från John Carpenters The Thing, som t ex ett stort antal scener som helt utspelar sig i det röda ljuset från en fackla, monstret i sig som är en stor härva tentakler (och en mun som påminner en hel del om det kvinnliga könsorganet) samt musiken som är _väldigt_ inspirerad av Ennio Morricones musik.

Ni förstår ju att jag gillade den här filmen. Det är en klassisk lågbudgetskräckis som är gjord med stort hjärta och bara det räcker långt.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Den verkar bra! Själv har jag just fått två underbara filmer: The People That Time Forgot och The Land That Time Forgot - båda är otroligt bra.

Sedan ramlade den japanska kaiju-filmen "LEGEND OF DINOSAURS AND MONSTER BIRDS" (sorry stora bokstäver, men jag kopierade och orkar inte skriva den långa titeln) som verkar väldigt bra också.

Så nu blir det dinosaurier resten av veckan!

Jocke Andersson sa...

Jag ligger hemma med feber den här veckan så jag plockade fram en bunt filmer som skulle passa att titta på då. Båda Time forgot filmerna ingick faktiskt där... jag har sett Land that time forgot förut, för kanske 10-12 år sedan och den var riktigt bra. Nu ska jag dock titta klart på Horror express. :)

Fred Anderson sa...

Horror Express är vansinnigt bra och håller fortfarande. Synd bara att samtliga utgåvor suger :(

Jocke Andersson sa...

Jag har Image entertainments utgåva av Horror express och den är inte så kass... ljudet är lite tråkigt, men bilden är klart godkänd. En fint restaurerad utgåva med lite extramaterial vore dock inte helt fel. :)