söndag 16 november 2008

Holocaust 2000 (1977)



Italienska The Omenkopior finns det inte alltför många av. Exorcistenkopior, Road Warriorkopior, Dawn of the deadkopior, sådana finns det gott om, men just varianter av The Omen verkar man ha glömt att göra. Den enda jag känner till på rak arm är Alberto De Martinos Holocaust 2000, en förvånansvärt välgjord liten sak med Kirk Douglas i Gregory Pecks roll. Enda skillnaden här är att Kirk faktiskt är far till Antikrist. Kirk spelar Robert Caine, vars företag planerar att bygga ett kärnkraftverk någonstans i mellanöstern. Det finns givetvis motståndare till detta men de har en tendens att omkomma i konstiga och blodiga olyckor. Samtidigt så inser Caine att hans son, Angel, är Antikrist och vill använda sig av kärnkraftverket för att hälsa apokalypsen välkommen.

För att vara en ripoff så är Holocaust 2000:s story förvånansvärt välskriven. Manuset portionerar ut sina ledtrådar i lagom takt och tack vare bra skådespeleri så funkar flosklerna bra. Kirk Douglas vet hur man för sig i en sån här film och Simon Ward är perfekt som Antikrist. I övriga roller ser vi bla Adolfo Celi, Anthony Quale och den utomordentligt vackra Agostina Belli. De Martino är en kompetent regissör som får till flera spännande scener, och han hanterar sina "Creative deaths" mycket väl. Vi bjuds på flera riktigt saftiga gorescener, där favoriten är den där en karaktär får överdelen av huvudet separerat från kroppen med hjälp av en stark vind och helikopterblad. Alla dessa ingredienser och bra musik av Ennio Morricone gör att Holocaust 2000, trots att det är fråga om en ripoff, är solid underhållning och även om den inte är inte samma klass som originalet så står den sig faktiskt helt ok i jämförelse.

Detta är alltså en förvånansvärt solid liten rulle, som jag rekommenderar till alla som gillar sin explotation italiensk. Sen så vill jag bara meddela att det inte finns en chans i helvete att jag skulle kunna såga en film där Agostina Belli har en nakenscen. Så är det bara.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den obekväma, oförfalskade, politiskt inkorrekta sanningen om pervopolitik och bÖgeri:

http://luzgannon.blogspot.com/

Jocke Andersson sa...

Jag har inte riktigt förstått vad Luzgannon har att göra med Holocaust 2000, men det är lite intressant läsning hur som helst. Min favorit är inlägget http://luzgannon.blogspot.com/2008/11/det-r-rtt-att-gra-uppror.html som är en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG rant om böglobbyn. Problemet är bara att hela ranten kommer efter en artikel i Aftonbladet som fått för sig att brandkåren ska tvångskvotera in homosexuella brandmän och en person med medelintelligens eller högre inser att AB försöker göra en höna av en fjäder.

Fast å andra sidan så har jag väldigt svårt att förstå om sådana bloggar verkligen är på allvar.

Fred Anderson sa...

Märkligt, på samma dag stöter jag på två som yrar om homolobbyn :)

Enligt Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gay_mafia

... så är homolobbyn/gaymaffian osv osv, en konspirationsteori i samma anda som många andra mer kända konspirationsteorier. Och Holocoaust 2000 har konspirationsvibbar, men ännu mer kanske Parallax View som du recenserar här ovan.

Allt hänger ihop!

Fred Anderson sa...

Och kul att du gillade återseende av Holocaust 2000 lika mycket som mig! :)

Jocke Andersson sa...

Han postade det där inlägget innan jag hade skrivit klar recensionen på Parallax view. Kan man flytta kommentarer? Den hade passat bättre där. ;)

Det är en solid rulle med fina gorescener som förtjänade en dvdutgåva. Synd att det inte fanns något extramaterial bara...

Hur som helst, jag upprepar: Det finns inte en chans i helvete att jag skulle kunna såga en film där Agostina Belli visar brösten. :)