lördag 1 november 2008

End of the line (2006)



Här har vi en intressant liten film som åkt världen runt på olika filmfestivaler, vunnit en hel del priser men som inte fått någon form av distribution förrän i år och då endast på en kanadensisk dvdutgåva. Ända sedan jag läste om filmen för första gången så blev jag intresserad och när jag fick nys om dvdn så var jag ju givetvis tvungen att köpa den omedelbart. Det var ett smart drag. End of the line är en av de mest skrämmande filmer jag sett på länge, med ett väldigt tänkvärt manus som är välskrivet och förhållandevis fritt från klyschor.

End of the Line:s välskruvade storyline handlar om en ung psykiatrisköterska som är på väg hem från jobbet en natt. Under resan så stannar tåget mitt i en tunnel och hon börjar se saker i mörkret utanför. Vad som sedan börjar hända är ännu värre. En Jehovasliknande sekt som finns på tåget får alla ett sms samtidigt, varpå de börjar slakta passagerarna i Guds namn för att rädda dem från den kommande apokalypsen. De överlevande flyr in i tunnlarna men sektmedlemmarna förföljer dem. Men det varkar även finnas något annat i tunnlarna. Har sektmedlemmarna kanske till och med rätt, att något är på väg att hända eller är det bara i deras sinnen?

De första 10 minuterna av filmen kändes lite ojämna. Skådespeleriet var småsvagt, och filmen har uppenbarligen en ganska låg budget. Men så fort klockan slår "rensning" så drar filmen igång rejält och tar med oss på en rejäl färd in i territorium som inte bara är obehagliga, utan även något som helt klart skulle kunna hända, se bara på Aum Shinrikyo och Tokyos tunnelbana i Mars 1995. Filmen släpper inte taget en enda sekund ända fram till slutet och man sitter verkligen på helspänn hela tiden. Tack vare ett fräscht och oförutsägbart manus så överkommer filmen alla mindre problem som den har tack vare sin budget. Det aningen ojämna skådespeleriet är inget som stör och regissören gör verkligen sitt yttersta för att maximera budgeten han har tillgänglig. Det finns dock ett element som kanske inte fungerar. Jag säger kanske då jag menar att det egentligen gör det, men filmen hade fungerat så mycket bättre utan det och det är de övernaturliga elementen. Även där har regissören faktiskt en ganska bra förklaring till vad som sker, men jag tror att End of the line hade varit ännu mer obehagligare utan. Vad som gör filmen ännu skönare är de snaskiga gorescenerna. End of the line känns egentligen inte som en gorefilm, men de scener som dyker upp är otäckt brutala och väldigt grafiska som i scenen där en sektmedlem får en brandyxa i tinningen eller när de försöker hugga av en tunnelarbetares huvud med ett stort svärd. Detta kombinerat med den konstanta spänningen och det obehagliga religiösa temat gör End of the line till en av de senaste årens skönaste och originella filmer. Den förtjänar helt klart ännu mer uppmärksamhet än vad den fått och jag rekommenderar den varmt till alla som gärna ser en intelligent skräckfilm.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Den här verkar otroligt intressant! Vart kan jag köpa den?

Jocke Andersson sa...

För närvarande finns den bara utgiven på kanadensisk dvd. Jag köpte min från Amazon.ca. Jag beställde bara en film så frakten blev lite dyr, men det var det faktiskt värt.

Fred Anderson sa...

Den har precis kommit på svensk dvd... och vilken film! Den var verkligen otroligt bra. Stämning, gore, coolt slut. Samma regissör gjorde visst Slashers, vilket är en kul film med ett orginellt upplägg, men detta är så överlägset den förra filmen att det är vansinnigt.