måndag 17 november 2008

The Parallax view (1974)



Något som inte brukar dyka upp så ofta i min blogg är 70talsthrillers, gärna med konspirationstema. Vad som heller inte är så uppenbart är att just den typen av filmer är mina favoriter, och rankas nästan lika högt som japanska monsterfilmer. Min absoluta favorit är Sydney Pollacks suveräna Three days for the Condor som har precis den där intensiten som behövs för att fånga ens uppmärksamhet i två timmar. Nu har jag äntligen sett Alan J Pakulas The Parallax view, som även den är en klassiker i genren.

Warren Beatty spelar en halvsunkig nyhetsreporter på en obetydlig tidning som ska bevaka en senators kampanjtåg. Under ett tal så blir senatorn mördad av vad som skall verka vara en ensam lönnmördare, men vi som ser filmen ser att det egentligen är två. Tre år senare så blir Beatty uppsökt av en av de andra reportrarna som var på platsen som berättar att fyra av de reportrarna dött i mystiska olyckor och hon tror att hon står på tur. Beatty tvivlar på henne, men när hon strax efter dör i en bilolycka så börjar han rota i mysteriet. En av de andra reportrarna har även han börjat leka detektiv och när Beatty börjar följa hans spår så märker han att det verkligen är fråga om en konspiration och det hela leder till ett mystiskt företag och ett skumt test som ställer aningen konstiga frågor.

Det enda klagomålet jag har mot filmen är att det går lite för snabbt. Beattys karaktär kommer konspirationen på spåret väldigt fort och han pusslar ihop vissa ledtrådar ännu snabbare. Det skumma krogslagsmålet som verkar hämtat från någon western känns även det lite omotiverat. Det lugnar dock ner sig och efter 45-50 minuter så får filmen just den bpm som en bra thriller behöver, det vill säga konstant nagelbitande. Alan J Pakula är en bra regissör, även om han faktiskt är skyldig till den enda filmen jag någonsin valt att avbryta genom att helt enkelt gå ut från biografen - The Devils Own. Konspirationsthrillers kan han dock och Parallax view är en höjdare. Warren Beatty är klockren i huvudrollen och i fina biroller ser vi Hume Cronyn, William Daniels och Anthony Zerbe. Filmen innehåller även en riktigt fin hjärntvättssekvens som man kan se på youtube här. Jag väljer att inte diskutera den här, för att inte spoila, men den är i det närmaste genialisk i sitt sätt att påverka en. Se filmen bara för den.

The Parallax view är alltså en klockren konspirationsthriller som är ett måste för alla som gillar genren. Rekommenderas varmt.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag håller med dig fullt ut och, men det är fortfarande en utmärkt konspirationsthriller. Twisten är dessutom en av mina favoriter!

Jocke Andersson sa...

Jag hittade boken som manuset är baserat på, på Amazon.com - begagnad. Den är visst out of print så det får duga. Tydligen så ska manuset vara rätt omgjort och de använde kanske bara 20% av boken, och slutet är helt annorlunda. Men vi får se. :)