onsdag 11 februari 2009

Red Sands (2009)


2004 kom Dead Birds, en ganska hård och väldigt stämningsfull westernskräckis om ett gäng bankrånare som flydde ett misslyckat rån och gömde sig i ett gammalt övergivet hus med en mörk historia. Nu följer regissören Alex Turner och manusförfattaren Simon Barrett upp den med Red Sands, en film om soldater som råkar ut för en djinns vrede ute i öknen i Afghanistan. Övernaturlig skräck i en elak öken borde kunna bli intressant. Ack så fel jag hade.

Dead Birds var bra. Red Sands är det inte. Problemet med Red Sands ligger helt på Simon Barret. Hans manus är en dålig kopia på sitt eget manus till Dead Birds, med klyschiga karaktärer och en massa löjliga interna konflikter pådrivna av Djinnen. Tyvärr har vi sett allting förut, och nästan alltid bättre. Det är egentligen inte speciellt dåligt någonstans, bara trist och gäspframkallande, vilket är lite synd då storyn åtminstone är ganska intressant. Sen då innehåller Red Sands den sämsta cgin jag sett på länge. Det finns playstation 1 spel som har bättre animationer. Så synd, då man visade viss potential efter Dead Birds. En mindre misslyckande tyvärr.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ooh den har jag letat efter massor; såg Deadbirds; riktigt bra! Är sjukt sugen på Red Sands också .P

Jocke Andersson sa...

Jag blev väldigt besviken, men å andra sidan så har jag sett betydligt sämre filmer. :)

Fred Anderson sa...

För mig fungerade aldrig Dead Birds överhuvudtaget, tyvärr, för jag hade velat gilla den. Har dock för mig att det var en blodig shootout i början av den som var rolig :)