söndag 26 oktober 2008

The Being (1983)


The Being är en väldigt typisk liten monsterfilm, väldigt mycket 80tal på både gott och ont. I en liten småstad i Usa så börjar människor försvinna spårlöst och det enda de lämnar efter sig är grönt slem. I närheten finns en site där man dumpar radioaktivt avfall men regeringen (i form av Martin Landau) påstår att det är helt säkert. Vi inser ju givetvis att det är en radioaktiv mutant som ligger bakom allt.

Redan de första fem minuterna av The Being ger lite olycksbådande vibbar. Man börjar med några bilder från den lilla staden och en radiopratare som pratar lite country och det känns som att man fått till en bra småstadsstämning. Men sen börjar det svajja lite då man av någon anledning lagt på berättarrösten från trailern som förklarar med bästa domedagsrösten att något mystiskt händer i staden etc. Det börjar lukta som om man gjort om en massa saker i efterhand. När jag kollar upp filmen på imdb.com så visar det sig att filmen legat på hyllan i tre år innan den fick en release så det känns som om jag fått mina farhågor bekräftade. Nåja, filmen hämtar sig faktiskt lite efter det med en spännande sekvens där en ung kille blir jagad av något man inte får se och som slutar med att han får sitt huvud avslitet i en trevlig goreeffekt och de närmaste 20 minuterna är faktiskt helt ok med ett flertal spännande sekvenser, men därefter börjar allting verkligen falla samman. Problemen är flera. Först och främst manuset som är en osammanhängande sörja som hoppar hejvilt mellan olika karaktärer som man aldrig får chansen att känna. Problem nummer två är skådespeleriet som är väldigt svagt. Den enda som komer undan med hedern hyfsat i behåll är Martin Landau och på sin höjd Jose Ferrer som stadens borgmästare som är mer intresserad av sin potatisodling än att människor försvinner. Till råga på allt som har man efter filmens Alieninspirerade slutscener lagt på en helt oseriös "Vad hände med karaktärna?" text. Allt detta är synd då Jackie Kong är en klart kompetent skräckregissör som med ett bättre manus hade kunnat göra en riktigt skön liten monsterrulle. Som filmen är nu så är den första halvtimmen bra, med en del gore och en del naket, men som sen urartar i en rätt tråkig och blek soppa. Synd på det billiga men coola monstret.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag såg nog den senast när den gick på nån tidigare variant av Kanal 5. Minns inte så mycket, men det är väl den filmen de letar påskägg också? Har funderat på att köpa den dock.

Själv recenserade jag nyss också en film med ett coolt, men väldigt billigt monster: The Unholy.

Jocke Andersson sa...

Jepp, det är den. Så den har gått på femman? Då förstår jag varför jag kände igen vissa sekvenser... Just den påskäggssekvensen är rätt bra faktiskt.

Jag har unholy liggandes... har bara aldrig blivit av. Men nu ska jag se Grizzly! :)

Weekend Video sa...

Såg denna på video under det "ljuva" 80-talet, var inget vidare då heller ska jag säga ;D
Grizzly är klockren! Scenen med den osnutna ungen är en klassiker :D

Jocke Andersson sa...

Lizzard: Nä, någon direkt höjdare är det inte. Den har vissa sköna scener, men den är osammanhängande och full med fel. Min favorit är scenen där hjältarna hoppar ur en åkande bil och i nästa scen så ser man någon som sitter vid ratten... :)

Grizzly blir recenserad ikväll. :)