söndag 12 oktober 2008

The Objective (2008)


Idag ska vi prata om falsk marknadsföring. Daniel Myrick, en av regissörerna till Blair witch project, har skapat en film som filmbolaget uppenbarligen inte riktigt vet vad de ska göra med. Dvdutgåvan utlovar "En paranormal Predator" men det är inte riiiktigt vad filmen handlar om...

I filmens början så förklarar en berättarröst att en satellit fått något konstigt på bild ute i öknen i Afghanistan, något som skulle kunna vara radioaktivitet, men som inte är det. CIA tror sig ha någon sorts aning och skickar ut en agent som ska ta sig in i området med hjälp att ett Special Ops team men först måste de hitta en person som vet mer om platsen. Det visar sig dock att mannen flytt in i öknen, till just den plats som de skall undersöka, en plats som har ett väldigt dåligt rykte. Väl där så dröjer det inte långt förrän de blir anfallna av rebeller, och en av soldaterna blir dödligt sårad men det är nu som soldaterna får en försmak för vad som komma skall då man lyckas träffa flera av fienderna men det finns inga som helst spår av dem när konfrontationen är över. När man försöker få en helikopter att hämta upp dem så hör man ljudet från den väldigt nära, men den syns inte och dagen därpå visar det sig att den var på rätt plats. På natten ser man även konstiga, lysande strukturer och skepnader som bara finns där när man tittar med nightvision. Det finns något därute som vill dem illa, något från gamla legender.

Någon paranormal Predator är det verkligen inte frågan om. Handlingen som står på Imdb fungerar lite bättre: "A group of Special Ops Reservists on a mission in the harsh and hostile terrain of Afghanistan find themselves lost in a Middle Eastern "Bermuda Triangle" of ancient evil." Själv skulle jag nog beskriva den som en blandning av Apocalypse now och Stalker, med lite övernaturliga drag. Karaktärerna är på väg någonstans, i ett landskap där naturlagarna skiter fullständigt i hur du tycker att de ska fungera. Vad som egentligen finns därute är något som filmen bara hintar om, och du ska inte förvänta dig att få några direkta svar. Det man hintar om känns dock väldigt intressant, hämtat från Islamiska legender vilket blir lite extra spännande. Mot slutet av filmen flummar det dock ut totalt, och jag kan med gott samvete erkänna att jag inte hängde med speciellt bra de sista 3-4 minuterna då det helt plötsligt blir lite 2001flummerier. Jag tror (hoppas) att jag har någon sorts liten teori, men jag är inte riktigt säker.

Låt detta dock inte avskräcka dig att se filmen. Daniel Myrick har lånat lite ingredienser från BWP för att öka stämningen och det fungerar bitvis riktigt bra. Man får verkligen känslan att karaktärerna hamnat någonstans helt åt h-e och även om filmen skapar fler frågor än den ger svar så fungerar det i detta fall mycket bra. Man sitter hela tiden på helspänn och undrar vad det är som händer och tack vare suveränt foto och bra skådespeleri så är det inga problem att låta sig ryckas med. Vad som inte kanske fungerar är den berättarröst som likt Martin Sheen i Apocalypse Now tar oss med och försöker ge någon sorts bild av vad som händer då den är aningen klumpig och bitvis känns rätt onödig, då den i vissa fall till och med ger förklaringar som dödar stämningen. Men utöver detta och den aningen lösa storyn så är detta en riktigt bra rysare/science fictionfilm som jag faktiskt rekommenderar till den som kan tänka sig lite bra spänning och står ut med att inte få alltför många svar på sina frågor. Synd bara att filmbolaget försöker sälja den som något helt annat, vilket nog kommer att ge den en hel del obefogad kritik.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Absolut något jag kommer att införskaffa så småningom. Tycker den verkar väldigt intressant.

Jag undrar varför det tog sån tid för Blair Witch-killarna att komma till skott med nya filmer förresten? Inte kan tvåans flopp ha bidragit SÅ mycket i den saken?

Jocke Andersson sa...

Jag tror helt enkelt att ingen tog dem på speciellt mycket allvar, att det bara var bra marknadsföring som gjorde Blair witch. Jag hade kunnat prenumerera på den ideén själv, men efter att ha sett Altered och Objective så vet jag att det inte är bullshit...

Mayumi sa...

Jag gillade den, dels pga mystiken och dels pga det islamska inslagen. Men så e ju jag en sucker för alla typer av mystik och religion också ;)

Dine n'Dice sa...

Som gammal rollspelare känns det väldigt mycket som formatet "Wilderness Adventure". Kan hända att målgruppen som kommer att bäst gilla filmen är de som är sci-fi fans och som kan upskatta något lite mera lågmäld. Jag är en sucker för just "Wilderness" temat. Det ödsliga, en liten grupp isolerade människor, en skvätt teknologi (som kanske inte ens fungerar) och ren och skär överlevnad. Mystiken är kryddan som håller en på tårna och som gjorde att iallafall jag kände filmen i kroppen ett par dagar efter att ha sett den. Jag undrar om det egentligen var denna film som regisören ville göra istället för Blair Witch, men som han först nu fick resurser till. Jag förstår inte varför alla hänger upp sig på skutet av filmen (förutom att den känns fjantig i dessa post X-files dagar). Strunta i slutet, se vägen som målet och tacka för att det finns någon som försöker göra lite annorlunda filmer där inte allt är skrivt i svart och vitt. Ja, så kolla inte in trailern innan du ser filmen.