tisdag 7 oktober 2008

Guilty pleasures aka Filmer jag gillar som alla andra älskar att hata Del 5


Den här filmen kanske egentligen inte är speciellt hatad, men den får alldeles för mycket negativ kritik som den inte förtjänar och här med så lovar jag att jag aldrig ska acceptera den kritiken någonsin igen. Den är i det närmaste perfekt, och då är jag ändå inte någon enorm Roman Polanskifan. Filmen jag pratar om är:

The Ninth Gate.

Har du inte sett den, gör det NU!!! för dig kommer en liten rundown av storyn: I filmen spelar Johnny Depp en sleazig, kedjerökande boksamlare/jägare som får ett uppdrag av en stenrik miljonär att hitta en sextonhundratalsbok, Book of the Nine Doors to the Kingdom of Darkness. Olika samlare har olika versioner av boken och hans egentliga jobb är att hitta de 9 trästick som är autentiska. Problemet är bara att samlarna har en tendens att dö så fort han kommer i kontakt med dem...

Filmen har ett perfekt, lunkande tempo som passar alldeles utmärkt till Depps småflummiga spel. Frank Langella är klockren i rollen som millionären som har 666 i kod på sitt kassaskåp och är ute efter trästicken och Johnny Depp gör en av sina bästa roller. Den övernaturliga biten är något som inte förklaras överhuvudtaget utan bara att ond bråd död går han i hand och det är precis så jag vill ha det.

Det som jag stör mig mest på är att folk klagar på slutet. Det är för luddigt, bla bla. Vadå luddigt? Är ni dumma i huvudet? Utvecklingsstörda? Jag tänker inte spoila något annat än att säga att det är ett perfekt slut som, visst, det skapar mer frågor än vad det ger svar på, men är det verkligen frågor vi vill ha svar på? Är det inte bättre att låta vår egen hjärna skapa de aningar som vi antar att svaret är?

Så, dags att se om den. Läs gärna boken också. The Dumas Club.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Det är en fantastisk film, verkligen! En av Polanskis bästa (tillsammans med Hyresgästen). Slutet kunde inte vara bättre... och ja, Jack Taylor är ju med för fan! :)

Jocke Andersson sa...

Jag började precis att läsa om boken (rekommenderas) och ska fan se om filmen i helgen. :)