måndag 12 maj 2008

Curse of the devil (1973)


Jag har på senare tid blivit en stor fan av Paul Naschys sköna spanska skräckfilmer från 1970talet. De är vanligtvis väldigt gammaldags, men innehåller ändå en hel del exploativa element såsom våld och sex, vilket erbjuder alldeles utomordentliga filmupplevelser. Gemytligt alltså. När jag då hittade Anchor Bays utgåva av Curse of the devil aka El Retorno de Walpurgis för 60 spänn så köpte jag den direkt, utan att ens kolla upp några som helst specs. Tyvärr så visade det sig att dvdn endast innehåller ett engelskt dubbat ljudspår vilket för mig förstör en hel del. Synd på en annars så fin utgåva. Som tur är så kommer mina nya hjältar på BCI/Deimos att släppa filmen framöver med den spanska ljudspåret så jag får återkomma med en regelrätt recension då eftersom det är en riktigt trevlig film det gäller. Vi tar en kortrecension i alla fall, men jag återkommer med en längre.

Waldemar Kaninskys ättlingar avrättade Elisabeth Bathory och hennes satanskult vilket resulterar i att Kaninsky i nutid får en förbannelse över sig. Vid varje fullmåne förvandlas han till en varulv och det enda som kan stoppa honom är att en kvinna, som måste älska honom, dödar honom med en speciell silverdolk. Tro mig, det finns flera att välja på. Naschy som manusförfattare ser till att han får lägra varje vacker kvinna filmen introducerar och när han inte har sex så mår han dåligt eller dödar folk i sin varulvsskepnad. Allt är väldigt gammaldags och plockade man bort allt naket så känns det verkligen som en gammal universalrulle, vilket Naschy själv erkänner som sin största influens. Mer än så vill jag inte säga den här gången då jag tycker att dubbningen förstör såpass mycket av upplevelsen. I'll be back.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag älskar verkligen den där framsidan och den otroligt brutala varulven!

Jocke Andersson sa...

Deet är en mycket skön film, men jag vill se den med spanskt ljudspår... dubbningen är rätt kass. Måste bara vänta till juni... grrr.