söndag 4 maj 2008

Unearthed (2007)


När jag kollade upp den här filmen på filmtipset.se och såg att de flesta satt 1:or eller 2:or så förväntade jag mig en riktigt usel film. Nu såhär i efterhand så undrar jag istället vad det är med folk egentligen som inte kan uppskatta en skön monsterfilm. Visst, den har några rejäla svagheter, men den är underhållande från början till slut och betydligt bättre än så mycket annat skit som släpps på dvd.

Klyschigt värre är det i alla fall. Någonstans i Nevada eller Arizona så samlas ett antal olika karaktärer vid en bar efter att en kvaddad bensintanker spärrat av vägen. Snart så finner de sig jagade av något elakt tentakelförsett odjur som dödar dem en efter en och spåren leder till en utgrävning av indianreliker och en legend om en varelse som utplånade en hel indianstam. Filmens största svaghet ligger just i karaktärerna som består av t ex en alkoholiserad sheriff med en mörk hemlighet, några blondiner på väg till Los Angeles och lite annat löst folk. Det blir aldrig speciellt trovärdigt, speciellt som just sheriffen är en ung tjej som inte ser ut att vara äldre än 25. Sen har vi ju såklart den tuffa färgade killen från storstaden som spottar ur sig repliker som är rätt rejält pinsamma. En annan sak som jag faktiskt kan förstå att många inte gillar är själva monstret som är rippat rakt av från Alien, både utseende och sätt att bete sig på. Sjävla specialeffekterna är antingen väldigt dåliga eller gjorda som en hyllning till gamla stopmotionmonster. Jag tyckte det såg rätt kul ut så jag väljer det senare. Förklaringen till vad monstret är känns även rätt luddig, men inte värre än mången annan usel förklaring jag sett under åren. Utöver detta så är det faktiskt inte så dåligt. Det är bra filmat, hyfsat spännande och lite blodigt här och var. Filmen påminner väldigt mycket om t ex Feast och Reeker, som båda har liknande handlingar och den står rätt ok på egna ben. Manuset hade nog behövt slipas lite till på men annars är det skön monsteraction som duger bra en lördageftermiddag.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Feed? Är inte det den med seriemördaren som matar kvinnor så att dom väger 300 kg?

Unearthed verkar lite småtrevlig i alla fall. Funderar på att köpa den :)

Jocke Andersson sa...

Du har helt rätt... det är Feast jag menar. :)

Jag tyckte det var en alldeles ypperlig liten monsterrulle som är gravt klicheskadad, men fin på sitt sätt. :)