söndag 11 maj 2008

The Locals (2003)


Jag hade aldrig hört talas om The Locals förrän någon månad sedan när jag surfade runt på Tradera och hittade filmen med ett väldigt lågt utgångspris. Jag läste handlingen och fick för mig att bjuda, vilket resulterade att jag efter någon vecka var en stolt ägare till en bättre begagnad dvd för den lilla summan av 33 svenska riksdaler. Av någon anledning så gjorde jag inte som jag brukar göra, vilket är att kolla upp filmen på imdb.com så den blev liggande i några veckor tills jag fick för mig att plocka med den till en polare när vi skulle ha skräckfilm/öl/groggdag. Det resulterade i att The Locals faktiskt blev kvällens bästa film och det berodde inte på att alla andra filmer var usla. The Locals är en trevlig liten film vars omslag man kanske inte riktigt ska lita på då den påstår sig vara en blandning av Dawn of the dead och Den sista färden, vilket inte riiiktigt stämmer.

Grant och Paul, två unga Nya zeeländare, ska iväg på en helg fylld med party och surfande. Någonstans får de den brillianta idén att ta en genväg vilket resulterar i att de hamnar någonstans mitt ute i vildmarken och det står inte på förrän de får se en man skära halsen av en kvinna. Nu befinner de sig på flykt mitt ute i ingenstans och det blir inte bättre när de råkar ut för händelser som är direkt övernaturliga. Kommer våra hjältar att ta sig därifrån levande?

Först och främst, detta är definitivt inte någon zombiefilm, utan mer något i stil med ett längre Twilight zone avsnitt. Mysterierna radas upp en efter en och svaren kommer i lite långsammare, alldeles lagom takt. Det hela är relativt förutsägbart (jag och mina vänner förstod vad twisten skulle vara ungefär halvvägs in i filmen) men det är välskrivet, välregisserat och utfört med kärlek, och ett plus i kanten är att man faktiskt inte får alla svar serverade på fat. Filmen vinner även på mycket bra skådespeleri där John Barker och Dwayne Cameron utmärker sig starkast då man verkligen får känslan av att detta är två mycket goda vänner som verkligen bryr sig om varandra. Att filmen marknadsförs som den gör har nog gjort en och annan person besviken då det inte alls är fråga om något gore överhuvudtaget, men jag tycker att det fungerar bra som det är. Vill ni se en skön liten skräckfilm med lite mer fokus på spänning och mystik så kan jag verkligen rekommendera The Locals.

Inga kommentarer: