måndag 25 augusti 2008

Beast in space (1980)



Alfonso Breccia. Detta är en herre som prånglat ut ett antal star trek/Star Wars ripoffs på oerhört låga budgetar. Inga av filmerna är speciellt bra, effekterna är fula och billiga och inte nog med det, han återanvänder effekter hela tiden. De flesta rymdskeppen ser ok ut, men hans robotar har en tendens att se ut som om de var tagna direkt från en 40talsfilm, fyrkantiga och stela. Rymdvarelserna de stöter på är klädda i spandex och har samma fula peruker hela tiden. Det är underhållande, helt klart, men kanske inte riktigt på det sättet som Breccia hade tänkt. Beast in space sänker sig ytterligare ett snäpp genom att vara en sexploitationvariant av hans tidigare filmer, där en del av handlingen är snodd rakt av från Walerian Borowczyks The Beast, med Sirpa Lane i samma roll.

Handlingen består av något trams om att rymdfederationen eller vad de kallar sig vill komma åt någon supermetall som finns på någon avlägsen planet, men som används av en superrobot som manifesterat sig i form av en skum snubbe som förför kvinnorna på rymdskeppet. En av de kvinnliga besättningsmedlemmarna drömmer om att mannen har hästben, klövar och en gigantisk penis. Jag vet inte vad mer jag kan säga om det här, det är riktigt uselt. Att jag sedan valt att se XXX-versionen med en massa inserts gjorde ju inte direkt saken bättre...

Jag vet inte vad jag stör mig mest på här... de usla effekterna, de återanvända effekterna eller det utomordentligt kassa manuset... skådespeleriet är väl rätt ok, om än ganska taskigt dubbat, men Sirpa Lane är åtminstone trevlig att titta på. De enda scenerna som har något att komma med är tagna direkt från några andra av regissörens filmer. Annars finns det inte mycket som gör att filmen har ett existensvärde. Den är smått underhållande i all sin uselhet, åtminstone när det blir lite laserstrider och sånt men i slutändan är det bara en usel sexploitationfilm. Se gärna Breccias andra rullar dock, de är betydligt mer underhållande.

9 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Det här är en sån här filmen jag verkligen vill se.

Fast jag tänker nog aldrig göra det, eftersom jag vet att jag skulle bli uttråkad :)

Jocke Andersson sa...

Se hellre någon av hans andra rullar, som t ex War of the planets. De blir man inte uttråkad av åtminstone... :)

Fred Anderson sa...

Finns det några bra dvdutgåvor av War of the planets?

Jocke Andersson sa...

Tyvärr så verkar det bara finnas halvdassiga rippar från någon vhs... Retromedia släppte en med två av hans filmer. Men de kostar ingenting.

Weekend Video sa...

Va fan! Nu får du ju uppdatera sidan ;D

Jocke Andersson sa...

Det kommer! Måste bara se några nya rullar först!!! ;)

Fred Anderson sa...

Jag är benägen att hålla med Lizard här! Lite snack OCH lite verkstad! ;)

Själv har jag inte varit så produktiv sedan sist, men det har blivit både koreansk monsterfilm och sovjetisk katastrofilm!

Jocke Andersson sa...

Jävla tjat!!! ;)

Jag återkommer under dagen med lite Sonny Chiba samuraiaction mm. :)

Anonym sa...

Ha! Ha! De där ljussvärden ser ju helt underbara ut. Utförsäljning i leksaksbutiken, månne?