lördag 2 augusti 2008

Kallt byte (2006)




Jaha, har det gått så långt att jag måste rota ner i de mörkaste och slemmigaste hålorna för att få fram en film att se? En norsk slasher? What was I thinking?

Fast, nä, så illa är det verkligen inte. Kallt byte eller Fritt vilt i originaltitel, är en relativt typisk slasher, men som känns mer naturlig än de flesta andra. Vi får följa fem snowbordåkare som travar upp på ett berg för att åka lite avskilt. Givetvis så bryter en av dem benet och för att komma undan kylan så tar de tillflykt till ett gammalt hotell mitt ute i ingenstans. Snart så stöter de på en stor elak snubbe med en stor yxa. Jepp, mer originellt än så blir det inte.

Men filmen förblir konstant underhållande främst tack vare de underbara miljöerna. Det gamla hotellet är verkligen klockrent och jag förstår inte varför man inte gör mer skräckfilmer i snölandskap. Mer utsatta miljöer får man ju leta efter. Ett annat plus är det sjyssta skådespeleriet där samtliga gör ett bra jobb med sina roller så att man verkligen får känslan att det är fem genuina vänner det är frågan om. Fotot är toksnyggt och regin är, tja, kompetent. Det är en bra skräckfilm och även om manuset i sig inte har ett originellt ben i sig så är det fortfarande en av de bättre slasherfilmerna jag sett på länge, vilket kanske inte säger så mycket då jag inte är någon större fan av genren men detta är åtminstone såpass snyggt och välgjort att jag gillar det. Gorequotan kanske inte är så enormt stor men det finns lite splatter och psykopaten är tillfredställande obehaglig. Sen så ska filmen ha ett litet plus i kanten för att den första som dör är den person som _inte_ vill ha sex, vilket antagligen är första gången i genren. Kallt byte behåller sin stämning rakt igenom vilket gör att detta är en film jag rekommenderar om du vill ha en spännande skräckfilm och kan stå ut med lite klyschor. En uppföljare är givetvis på gång.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag började se den här, och den verkade okey. Men den var så slick och välgjord att jag blev lite uttråkad. Så jag får väl ge den en chans till :)

Jocke Andersson sa...

Jag tror att det var miljöerna som gjorde det för mig... annars hade jag nog inte gillat den... :)