lördag 16 augusti 2008

Mutant chronicles (2008)



Härom dagen fick jag chansen att se Mutant Chronicles, en film som faktiskt är baserat på ett svenskt brädspel av samma tillverkare som det gamla klassiska rollspelet mutant. Filmen har inte haft biopremiär än vad jag vet, konstigt nog, för det är en ganska rolig och blodig film som borde tilltala biopubliken. Den är gjord enligt samma princip som den roliga Sky captain and the world of tomorrow, alltså en sjuhelvetes massa greenscreen vilket fungerar ganska bra precis som med Sky Captain och till skillnad från de totalt själlösa Star Wars filmerna som George Lucas prånglade ut när han valde att totalt utplåna all härlig mystik från sin första Star Wars-trilogi.

Thomas Jane spelar en soldat i ett framtida krig, i en värld som (om jag fattat storyn rätt) fått återgå till den äldre typen av mekanik då man släppt lös elaka demoner som kan ta över den nyare teknologin lite som de vill. Man har vunnit kriget mot demonerna men en profetia talar om att de ska återvända och givetvis så gör de det. I början av filmen, i filmens bästa sekvens, så lyckas man spränga upp en port till demonernas hemvist mitt i ett skyttegravskrig. En härligt filmad och mycket blodig scen och jag hade gärna sett mer av den typen av scener istället för allt springande i gamla katakomber. Janes karaktär är den enda som överlever massakern och han blir utvald att följa med en liten trupp soldater som ska bege sig ner i demonernas katakomber för att spränga skiten ur dem med hjälp av en uråldrig artifakt.

Mutant chronicles känns som om man sitter och tittar på mellanscenerna från ett riktigt välgjort dataspel och även om storyn är väldigt tunn så fungerar den om accepterar den som den är. Våra hjältar ska från A till B och lyckas med det, samtidigt som de trillar av pinnen med lagom mellanrum. Skådespeleriet kanske är lite ojämnt men de flesta fungerar, men man har antagligen blåst en stor del av budgeten på en cameo av John Malkovish som är totalt poänglös då han är med i knappt 5 minuter. Simon Hunter som regisserat gör ett ok jobb på manuset av Philip Eisner som skrev Event Horizon och greenscreeneffekterna kanske inte är de bästa jag sett, men det är åtminstone väldigt snygga att titta på och jag undrar om det inte är ett val av regissören. Man finner sig konstant underhållen och blodet flyter på riktigt bra emellanåt när de elaka mutantdemonerna kör sina händer som är muterade till långa spetsar genom sina offer. Det är garanterat den bästa film baserat på ett brädspel som jag sett (finns det någon annan?). Blodigt, fartfyllt och underhållande.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Detta verkar ju skoj! Jag hade ingen aning om att det skulle komma en film faktiskt... har den fått något officiellt släpp ännu?

Jocke Andersson sa...

Jag är bombsäker på att jag sett den på SF:s hemsida någon gång, men vet inte vad som hänt med den sen... synd, för det är en trevlig film.

Repoman sa...

Du glömde ju säga att Ron Perlman är med och pratar nån sorts skotska.
Bara det är ju en anledning att se den här pärlan! =)

Jocke Andersson sa...

Att hans intromonolog bara får en att tänka på Fallout gör ju inte saken sämre... ;)

War. War never changes. :)