lördag 16 augusti 2008

Tremors (1990)


För några veckor sedan så recenserade jag Deep Rising, en härlig högbudgetrulle som tagit sina influenser från alla sköna 50tals scifiskräckisar och som med ett glatt humör fått till en klyschig men oerhört underhållande film. Nu har jag precis sett om Tremors, ytterligare en kärleksförklaring till samma genre, men som tack vare underbart skådespeleri och stor talang bakom kameran är stråt vassare. Deep Rising hade sina svagheter men Tremors saknar egentligen sådana överhuvudtaget.

Kevin Bacon och Fred Ward är perfekta i rollerna som två inte alltför klipska killar, lite sådär lagom halvdumma men ändå inte som gör diverse småjobb runt omkring i öknen vid den lilla staden Perfection (population 14). De gnäller på dag ut dag in om en bättre framtid någonstans, ovetande om att något stort är på gång. Ute i öknen finns någon sorts varelse som jagar under sanden och den har sakta men säkert börjat sätta i sig de som bor lite utanför staden. Snart befinner de sig belägrade av en varelse som hör allt de gör, varenda steg de tar...

Tremors är närapå en perfekt film, gjord med så mycket värme och teknisk kompetens att den fungerar klockrent från början till slut utan någon som helst död sekund. Vi kan börja med skådespelarensemblen som är helgjuten, speciellt herrar Bacon och Ward som sätter sina rollprestationer som om de aldrig varit någon annan än just de karaktärerna. De övriga skådespelarna passar alla perfekt i sina roller, med ett extra plus till Michael Gross och Reba McIntire som det apokalypsinväntande paret med den stora arsenalen. Manuset är rappt och välskrivet med mycket humor och en intelligens som gör att man känner att detta verkligen är en äkta hyllning till genren. Regin är även den klockren och fotot fångar de sköna ökenmiljöerna perfekt. Tremors gjordes innan den stora vågen med CGI gjorde sitt intåg och dess effekter är helt av den praktiska skolan, och är perfekta. Jag måste sluta här men jag skulle kunna sitta i timtal och ösa guld över filmen, så bra är den. Har du inte sett den, gör det omgående. Har du redan sett den, se om den. Den håller riktigt väl än i denna dag.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Tremors är otroligt bra, och den håller verkligen bättre och bättre för varje omtitt. Ibland hör jag någon säga eller skriva "Öh, Tremors är cool. Den är så dålig att den blir bra!" eftersom de inte har förstått att en film med monster faktiskt kan vara ett mästerverk, utan måste förklara bort varje de tycker den är så bra.

Jocke Andersson sa...

Jo tack, jag har läst liknande också... läste senast om någon som kallade den för en "simpel" film och inget man skulle välja om man ville se något "vackert och tänkvärt" men han gillade ändå filmen och satte en trea. Det var precis som att man inte fick sätta högre betyg för det var ju en hyllning till 50talets monsterfilmer. Det var då jag blev så förbannad och skrev recensionen som den är, samt ökade mitt betyg från en fyra till en femma på filmtipset... :)

Weekend Video sa...

Det var tider när man såg denna på bio :D
Gud vad jag känner mig gammal plötsligt hahaha

Jocke Andersson sa...

Jag såg Aliens på bio. Snacka om jag känner mig gammal. ;)