torsdag 7 augusti 2008

Ultraman episode - Shoot the invader: Baltan-Seijin appears




Nu börjar det likna något!

SSSP upptäcker någon konstig form av strålning i Tokyo och misstänker att det är ett Ufo. De spårar den till ett science center mitt i staden och man beger sig dit för att undersöka. Det visar sig vara den elaka Baltan, the space ninja, vars hemplanet förstörts av ett misslyckat kärnvapentest och nu vill de ta över jorden. Militären vill givetvis nuka men det misslyckas helt och nu är det upp till Ultraman att rädda dagen!

Det här avsnittet är betydligt roligare än det första. Det kanske inte är så mycket mer monsterfighting, men den här gången är man mitt i Tokyo och en och annan byggnad och oljecistern flyger i luften. Det är dock över lite väl snabbt, men Baltan är ett sånt coolt monster att det inte gör så mycket. Avsnittet innehåller även en scen där Ultraman flyger iväg med Baltans ufo som innehåller 2.3 miljarder nerfrusta aliens och det sista man får se är en gigantisk explosion vid horisonten, inte helt olik en från en nuke. En väldigt snygg och kanske något udda scen, speciellt i ett barnprogram. Det här avsnittet får betyget 4 gummimonster av 5.

5 kommentarer:

Fred Anderson sa...

God damn, du är verkligen en kaijuteaser! Det lär dröja flera dagar innan mina Ultraman-boxar ramlar ner i brevlådan! Grrr!

Jocke Andersson sa...

Moahahahahahaha. Undrar om jag ska ta ett till avsnitt ikväll? ;)

Fred Anderson sa...

Jag har börjat se serien nu, och sett de två första avsnitten. Det är oerhört trevligt, som små Godzilla-filmer fast 25 minuter långa och med en budget som min månadslön.

Än så länge verkar den där jobbiga pojken inte vara med SÅ mycket i alla fall, så jag hoppas att det fortsätter på den vägen. Gillade kloningeffekterna i det andra avsnittet också.

Jocke Andersson sa...

Tyvärr så vet jag att han kommer att vara med mer... men man får ta det goda med det onda... :)

Fred Anderson sa...

Jag har nu sett det första riktigt dåliga avsnittet! Uselt på alla håll och kanter. Det enda roliga var att man hade använt en godzilla-dräkt, sprejat den med lite färg och slängt på en skabbig halsflärp. Jirass heter detta monster.

Men allt suger. Fast å andra sidan så var de två föregående avsnitten de bästa hittils i serien :)