tisdag 19 augusti 2008

Godzilla: Final Wars (2004)




50 år efter att första Godzillafilmen kom ut tyckte Toho att det var dags att slå på stort och avsluta filmserien med något extra. Jag sitter givetvis och hoppas på att det ska komma fler filmer, vilket inte är omöjligt eftersom det inte är första gången Toho sagt så. Toho beslöt sig hur som helst att hyra in Ryuhei Kitamura, regissören till den (enligt min mening) ascoola Versus. Det verkar vara lite blandade åsikter kring det valet men själv så tycker jag att resultatet blev en av de bästa Godzillafilmerna någonsin. Kanske inte riktigt lika bra som mina favoriter från sextiotalet - Ghidrah the threeheaded monster och Godzilla vs Monster Zero, men närapå.

Godzilla - Final wars är något sorts lös remake av Godzilla vs Monster zero där Godzilla och Rodan var kontrollerade av de elaka Xianerna. Här har man gjort om lite och filmen handlar om Earth defence force som finns till just för att stoppa elaka monster. EDF består till stor del av så kallade mutanter, människor med lite mera krafter än vad vanlig svensson har att tillgå. I filmens början så finner sig Jorden helt plötsligt under attack av flera olika monster som vi alla sett förut i de tidigare Godzillafilmerna. Godzilla är dock i tryggt förvar, nerfryst i Antarktis. EDF försöker kämpa mot monstren och lyckas slå ut något enstaka (Ebirah, i en "cameo" som jag inte trodde skulle funka men Kitamura lyckas till och med att få en gigantisk hummer att se cool och elak ut) men får rätt mycket stryk. Helt plötsligt försvinner monstren och det visar sig vara aliens, Xillianerna, som ligger bakom försvinnandet. De föreslår ett samarbete, men både du och jag vet att aliens är elaka. Det står inte på förrän hela jorden är i ruiner efter att Xillianerna släppt ut alla monster de har (och det är en fröjd att få se uppdaterade versioner av Angirus, Spira, Rodan, Gigan med mera... till och med den amerikanska varianten har en liten roll, helt datoranimerad såklart. De kvarvarande spillrorna beslutar sig för att släppa lös Godzilla, den enda kraften på Jorden som kan stoppa de elaka Xillianerna och deras monster. Kaiju galore!!!

Kitamura tycker om flashigt kameraarbete och han får faktiskt flera av monsterfighterna att bli mer coola än vanligt, speciellt när Godzilla slåss mot t ex Gigan som fått en helt underbar uppgradering och nu är riktigt jävla elak. Hela filmen har en energi utan dess like, mycket tack vare att man gjort om dräkterna så att de är lättare att bära samt att man valt att dra upp på hastigheten i rörelserna vilket ger ner än önskad effekt. Alla fighter är en fröjd för ögat, vilket gör att man står ut med sådana petitesser som att den mänskliga storyn inte alls är lika intressant och även att man valt att inkludera Minilla, Godzillas son. Just Minilla sticker lite i ögat, det måste jag medge och slutscenerna hade varit bättre utan honom, även om det faktiskt fungerar som det är nu. Skit samma, det är monsterfighterna som är filmen. Gigan, som var ett rätt ok monster som hade oturen att dyka upp i några av de sämre 70talsrullarna av Jun Fukuda, har designats om och bara han gör filmen värd att se. Angirus har äntligen fått lite power och är något att räkna med, vilket är kul eftersom han har haft tendense att vara en underdog i de äldre rullarna. Även sådana mindre "viktiga" monster som Kamacuras, Kumonga och den tidigare nämnda Ebirah är stora och elaka och underbara att se på. Till och Mothra är tuff! Sedan har vi ju det underbara Monster X, som senare... nä, jag tänker inte spoila. Godzilla själv är givetvis hårdast och är verkligen den naturkraft som de senare filmerna vill få honom till. Scenen när han väcks till liv igen i Antarktis ger mig gåshud! Specialeffekterna är lika bra som vanligt och hjälps väl av lite väl vald cgi. Detta är en Kaiju som bör ses och ägas av alla sanna monsterfilmsfans. Så är det bara. Basta.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag kan bara hålla med dig! Dunderfilm! Det ENDA jag inte gillar med den är motorcykeljakten, som bara känns... långsam :)

Ebirah-scenen är en av de finaste monster-fighterna i Godzilla-historien tycker jag. Han är riktigt cool och jag får gåshud där när teamet springer och man ser bomber slå ner i bakgrunden.

Jocke Andersson sa...

Jag måste erkänna att jag zappade när motorcykeljakten kom... kom ihåg den från första gången jag såg filmen. Den känns som en b-variant av andra Matrixfilmen och är helt onödig. :)