söndag 15 mars 2009

Anthropopagous 2000 (1999)


Ibland är det skönt att upptäcka en sån där film som man inte var medveten om att den ens existerade, en sån där film som verkligen har något att säga och som lämnar outplånliga spår i ens själ. Man kommer på sig själv med att tänka på filmen hela tiden och man finner sig på ett korståg för att sprida den vidare, för att dela med sig av den glädje och intelligens som man själv fått uppleva.

Fast det får vi ta en annan gång för nu ska jag recensera Andreas Schnaas Anthropagous 2000, en lågbudget remake av en av den gamle sleazegubben Joe D'Amato aka Aristide Massacessis skönaste rullar om en kannibal som sätter i sig lite turister på en grekisk ö. Originalfilmen är en rätt ful och smutsig liten sak som innehåller sådana klassiska scener som när Luigi Montefiore sätter i sig ett nyutslitet foster. Andreas Schnaas, mannen bakom sådana underbara videoproduktioner som Violent Shit 1-3, Zombie 90 och vad som antagligen är världens sämsta film - Nikos the Impaler, fick för sig att göra en remake på denna rulle. Varför man nu får en sådan idé kommer jag aldrig att förstå, men resultatet är faktiskt inte så dåligt som man kan tro, vilket jag misstänker beror på att manuset är baserat på en tidigare förlaga och författades inte av Schnaas själv.

Har man sett originalet så känner man igen rätt mycket här, även om man inte valt att plagiera det rakt av. Några turister är på väg för att hälsa på släktingar och hamnar i en liten by som är helt öde, tack vare att vår favoritkannibal ätit upp de flesta. Ungefär så håller det på i strax över 70 minuter. Schnaas spelade in filmen på video, men tack vare att fotot är aningen mer kompetent än vad det brukar vara i hans rullar så ser det till och med ganska bra ut. Han drygar ut speltiden med ett stort antal ganska grova gorescener där specialeffekterna kanske inte är speciellt realistiska men åtmistone detaljerade och väldigt överdrivna. Skådespeleriet pendlar mellan riktigt dåligt och helt ok, och den senare biten blev jag faktist rätt imponerad över då jag vet hur det brukar vara i Schnaas filmer. Det enda jag egentligen störde mig på var den löjligt överdramatiska musiken som fläskade på som om kompositören försökte skita på sig. Annars måste jag säga att detta var en av de bättre Shot on video rullar jag sett, tack vare ett relativt välstrukturerat manus och de roliga gorescener som poppade upp i regelbundna intervaller. En helt ok gorerulle alltså och definitivt Andreas Schnaas bästa timme, även om jag föredrar originalet. Filmen är helt enkelt för kort för att hinna bli tråkig och kan varmt rekommenderas till gorehounds som inte har alltför höga krav.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag har aldrig varit någon Schnaas-fan direkt. Nä, långt ifrån. Jag försökte se Demonium som skulle vara hans "snyggaste" och mest genomarbetade film, men den var verkligen trist.

Det låter pretto, men jag tror det beror på att han är mer intresserad av gore än att berätta en historia :) Jag gillar båda sakerna samtidigt.

Men Anthropopagous 2000 ska jag försöka se ändå :)

Jocke Andersson sa...

I och med att manuset är baserat på Anthropophagous så har filmen faktiskt lite av en handlning, vilket gör att filmen faktiskt blir sevärd. Den känns lite mer ambitiös än de rullar av honom jag sett tidigare. Jag tror jag sett demonium, men jag minns inte ett smack av den, så bra var den. :)