söndag 15 mars 2009

Mystery on Monster Island (1981)


Oj, vilken blandning. Juan Piquer Simon, Paul Naschy, Peter Cushing, Terence Stamp, dinosaurier, fiskmän, träskmonster, kannibaler, allt man behöver för en lyckad kväll. En ung man skickas ut på en världsomsegling för att bli vuxen och blir givetvis skeppsbruten på Monster Island, tillsammans med sin lärare och en massa monster (duh). Nu gäller det alltså att överleva tills man blir upphittade och det hela är en riktigt trevlig liten äventyrsfilm. Visst, monsterdräkterna är som hämtade från ett DrWho-avsnitt och ibland är humorn lite väl buskisaktig, men J.P Simon regisserar med fart och fläkt (som Pontiak skulle ha sagt) och filmen har precis den där looken som ett matinéäventyr ska ha.

Men en sak gillar jag inte, och nu blir det SPOILERS.

Det visar sig i slutet att det hela var iscensatt av Peter Cushing för att den unge mannen skulle få lära sig en läxa. Gummimonster, kannibaler, träskmän, fiskmänniskor, ja hela högen med roligt förutom Terence Stamp och hans henchmen som letade guld på ön. Cop-out. Usch. Nåja, tråkigt har du ju aldrig men jag föredrar nog Simons version av Journey to the center of the earth. Gillar du den här typen av lågbudgetäventyr så rekommenderas den i alla fall.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Hm, jag kände mig tvungen att läsa spoilern... och det kanske bara var bra. Jag har väldigt svårt för just sådana slut.

Jocke Andersson sa...

Filmen är aldrig tråkig, plus att gummimonstren är rätt roliga. Det finns en cool, supremoplastig dinosaur som är med i kanske två minuter som är helt underbar.