måndag 2 mars 2009

Friday the 13th (2009)


Ett hett tips: Håll förväntningarna låga.

Vi har sett allt förut. Ungdomar ute i skogen som råkar ut för en psykopat. Man har inte ens försökt att göra något eget av det hela utan istället rafsat ihop delar av de fyra första originalfilmerna, vilket säkert hade kunnat fungera om det hela inte varit så trist gjort. Man hoppar till lite då och då men det är endast tack vare den förträfflige sounddesignern som är den enda i filmen som verkligen gjort ett bra jobb. Det enda försvar för filmen jag kan komma på är att den ser väldigt bra ut, tack vare det snygga fotot och jag hade faktiskt aldrigt speciellt tråkigt. Är man ute efter tuttar och blod så leveras det i lagom mängder vilket gör det hela till en ok film. Inte mer. Det finns betydligt bättre slashers där ute men har du absolut inget för dig så finns det i alla fall sämre val att göra.

Sen måste jag bara flika in att Jason ser betydligt elakare ut innan han får på sig den legendariska hockeymasken.

6 kommentarer:

mamoulian sa...

Helt okej när man blir bjuden och får hålla god min ;-) Den var enligt mina förväntningar, dvs. det du skrev ovan. Fanns säkert nån vinkling de kunde gjort för att få denna unik, men man ville ju klart bara vara på den säkra sidan, så...

Fred Anderson sa...

Jag älskade den! Som stor Fredagen-fan var den perfekt! :) Den hade allt, och inget trams :)

Jocke Andersson sa...

Den hade några riktigt sjyssta lökar och några roliga mordscener, men annars så ligger den fortfarande efter Del 1 och 4. :)

Tobias Thuresson sa...

Älskade den också. Efter del 5 den näst bästa filmen i serien.

Anonym sa...

Besvikelse, men ändå ett fall framåt. Som gammal Jason-puritan har jag jäkligt svårt att se honom installera en massa elektriskt ljus på sin gård, kraftigt minus för det!
men i övrigt, som du säger, underhållande hela vägen, utan att vara nåt speciellt egentligen.
De första fyra i originalserien kommer den inte i närheten av.

Jocke Andersson sa...

Mr_v: Nu när du säger det så störde jag mig på det också faktiskt... var fan kom all elektricitet ifrån? Speciellt som stället varit övergivet i 30 år. :)