måndag 10 augusti 2009

Brides of blood (1968)



Bilderna ovan säger egentligen allt du behöver veta om filmen, man får verkligen allt man behöver i Brides of blood. Blod, tuttar, gummimonsterdräkter utan tidigare skådad like och en härligt fartfyllt tempo vilket gör Brides of blood till en riktigt höjdare. En sådan där film som man får en varm och go känsla i magen av.

En skön samling amerikaner anländer till en Filipinsk ö för att visa invånarna lite civilisation och undersöka om det finns några spår efter atombombstester. Vi har den äldre professorn, hans kåta fru som knullar allt som rör sig (utom sin man)och den unge killen som gärna vill knulla allt som rör sig men som vi vet kommer att få ihop det med hövdingens fru. Det visar sig i alla fall att infödingarna har något sorts lotteri för sig (endast för byns unga kvinnor) där vinnarna får den stora äran att bli bundna vid en påle, varpå ett intressant gummimonster kommer och sliter dem i småbitar. Kvinnorna är givetvis topless under processen, jag antar för att det skall gå snabbare. Våra amerikanska hjältar tycker givetvis inte detta är ok, men saker blir ännu värre när det visar sig att ön är knökfull med muterade växter som gärna fångar människor med sina tentakler. Sen har vi ju den där spanjoren som bor i en lyxvilla på ön. Han är trevlig, men hans dvärgpersonal stjäl gärna saker och han har en rätt skum sjukdom som gör att han springer ut på nätterna och har fuffens för sig. Tänk vad lite radioaktivitet kan göra. All hail the holy white light!

Brides of blood är en av alla de filipinska filmer som kom i slutet av 60talet och som blev ganska populära på biograferna i Usa. Den har som jag tidigare nämnde allt man behöver för en underhållande kväll: Bröst, blod och monster, och är regisserad med ett lagom högt tempo som gör att man aldrig hinner ha tråkigt. Bra skådespeleri och det roliga manuset gör att man har mer överseende än vanligt för vissa aningen tveksamma specialeffekter. Själv ska jag ge mig ut på jakt efter fler rullar av samma filmteam och jag rekommenderar er att se detta, om ni helt enkelt vill ha lite kul! Det hör ni ju själva: A brutal orgy of ghastly terror! Den allra värsta formen av terror!

10 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Ojojoj! Den här måste jag ha! Finns det någon vettig dvd?

Jocke Andersson sa...

Image släppte den på en helt ok dvd för några år sedan. Den är inte speciellt remastrad, men printen de hade var helt ok så den är godkänd. http://www.axelmusic.com/productDetails/014381219524 ska jag köpa härnäst.

Jocke Andersson sa...

Bildkollaget i recensionen ger en ganska bra bild över kvaliteten

Tobias Thuresson sa...

Damn you!:

http://toby-t.blogspot.com/2009/08/blood-island-vacation.html

;-)

Jocke Andersson sa...

Tobias: Det bevisar att jag gör mitt jobb! Ha det så kul, jag ska själv beställa just den där boxen.. :)

mamoulian sa...

Har precis fått igång mitt filmköpande igen efter långtorka... men inte får jag in så mycket pengar - jag sparar det som blir över till mat och influnsavaccin ;-)

Jack J sa...

Hvad den gode Jocke ikke fik nævnt er, at BRIDES OF BLOOD er en del af en hel serie, der går under titlen 'Blood Island'-filmene. De andre film er:

MAD DOCTOR OF BLOOD ISLAND (1969)
BEAST OF BLOOD (1970)

+ TERROR IS A MAN (1959) som nærmest er forgangs-film for serien, uden dog at være del af den officielt. Alle filmene er underholdende!

Se også:

THE BLOOD DRINKERS (1964)
CURSE OF THE VAMPIRES (1966)

Fred, jeg har både filmene på UK og US dvd, men du skal holde dig til de amk udgaver, da de engelske ikke har noget ekstra og mindst en af dem er censureret!

Jocke Andersson sa...

Hvad den gode Jack missade var att jag tipsade Fred om en dvdsamling med Brides of Blood, Mad Doctor of Blood Island, Beast of Blood och Brain of Blood. ;)

Terror of a man känner jag till sedan tidigare, men finns den att få tag på?

Jack J sa...

LOL. Joh, men det fremgik ikke at dit indlæg, at den var del af en serie med titlen "Blood Island-filmene", haha.

Jack J sa...

TERROR IS A MAN:

Den kan faktisk fås på to forskellige reg.1 dvd'er:

Fra Image:
http://www.amazon.com/Terror-Man-Francis-Lederer/dp/
B00000ILFC/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=dvd&qid=1250354823&sr=1-2

Fra Fox Lorber:
http://www.amazon.com/Terror-Man-Francis-Lederer/dp/
B00009XN3U/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1250354617&sr=1-1

Jeg har selv den fra Fox Lorber og den er ganske udemærket (og billigere), men den fra Image er muligvis bedre.