tisdag 4 augusti 2009

Children of men (2006)


Jag gillar inte att recensera filmer som Children of men. Jag föredrar att antingen klanka ner på en riktigt usel film eller leta fram positiva saker från mindre kända/bra filmer. Children of men är bara bra. Rakt igenom. Vad faen ska jag säga då? Det är snyggt så inåt helvete, helt klockrent spelat (inte mycket annat att förvänta sig av namn som Clive Owen och Michael Caine) och de nu legendariska scenerna med de långa kameraåkningarna är precis så bra som alla säger. Jag orkar inte gå in på det fina manuset och allt det har att säga utan konstaterar att detta är en jävligt bra film som alla bör se och avslutar det hela med en liten What if? fråga som passar bra när själva filmen är just lite av en sådan:

Hur hade detta sett ut om Eurociné producerat det? Antonio Mayans i Michael Caines roll kanske? Lina Romay istället för Julianne Moore?

2 kommentarer:

Repoman sa...

Helt klart en av de bästa filmerna jag nånsin sett.
Älskar verkligen den lugna bilturen som urartar på en millisekund. Grymt sa grisen.

Ninja Dixon sa...

Jag hade betalat dyrt för en Eurociné-remake av den här :) Den skulle nog bli... ganska kass, men va fan :)

Children of men är ett mästerverk, men vi vet alla att den är en nyinspelning av American Cyborg.