tisdag 18 augusti 2009

The Island (1980)


Det finns helt klart alldeles för lite högbudgetpiratfilmer, så är det bara Nu menar jag inte den där typen av filmer som är baserade på en attraktion på någon nöjespark utan riktigt brutala filmer där piraterna verkligen inte har någon som helst respekt för människoliv. Michael Ritchies film The Island, baserad på en bok av Peter Benchley, är en film där piraterna är precis så brutala som jag vill ha dem och även om storyn i sig är lite, ska vi säga otrolig, så fungerar det alldeles utmärkt som blodig underhållning.

Michael Caine spelar en journalist som åker ner till Miami för att rota i en story om försvunna segelbåtar. Med sig har han sin 12-årige son som hans exfru dumpat på honom vilket fungerar bra till en början. Tills de blir kidnappade av pirater. Jajamensan, fast inga sådana där Somaliska idioter utan en äkta koloni med inavlade pirater som överlevt mitt ute i Bahamas i trehundra år. Piraterna låter dem leva, sonen för att han skall bli en hjärntvättad son till en av piratledarna och Caine som avelshingst. Det här är givetvis inte den mest perfekta situationen och Caine gör vad han kan för att fly, och få sin son med sig vilket inte är det lättaste...

The Island floppade tydligen rätt stort när den släpptes och jag förstår faktiskt inte riktigt varför. Det är en fartfylld, välfilmad äventyrshistoria knökfull med sköna engelska skådisar som du sett i diverse filmer och tv-serier, fast den här gången pratar de någon sorts degenererad variant av 1700talsengelska som ibland kan vara lite svår att följa med utan subtitles, men aldrig så att man tappar kontroll över handlingen. Som grädde på moset får vi ett sjysst soundtrack av Ennio Morricone och stora mängder riktigt grafiskt våld. Piraterna är precis sådär hänsynslösa pch kallblodiga som man vill att de ska vara vilket gör The Island till något av en glömd pärla som jag rekommenderar er att leta reda på.

2 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Du har ju god smak, så jag förstod att du skulle gilla den :)

Det enda jag hade önskat var att piraternas by var lite spektakulärare... lite mer serietidningsaktig med trähus och bryggor och skit. Nu är det mest primitiva hyddor, vilket säkert är mer realistiskt.

Jag undrar om det censurerades något innan den gick ut på bio? Den andra båtattacken, den med familjen, känns ganska tam jämfört med mycket annat i rullen.

Jocke Andersson sa...

Jag tror att om det hade varit mer serietidningsaktig så hade den inte kännts lika brutal.....

En annan sak som jag glömde att skriva om var hur obehaglig den lilla tjejen var... speciellt när hon satt på stolen mitt i byn och log sit fina lilla leende.... :)