tisdag 18 augusti 2009

Tower of evil (1972)



Ibland händer det att jag skaffar mig en film och så får den ligga flera år innan jag äntligen ser på den och sen förbannar jag mig för att jag väntat så jävla länge. Det händer inte alltför ofta men tillräckligt. Tower of evil är en just en sådan film som legat på hyllan alldeles för länge, dumt nog.

Tower of evil är vad jag vill kalla en väldigt klassisk engelsk exploitationhorror, helt inspelad i studio, på ett sådant där skönt uppenbart sätt som i alla gamla Hammerfilmer. Det onda tornet är en fyr som står på Snape Island och när filmen börjar så anländer två män till ön i dimma. När de kommer iland så hittar de tre sycken nakna, stympade lik varpå en av männen blir mördad av en ung kvinna. Ett av mordvapnen var Feniciskt och nu åker en trave arkeologer ut till ön då de misstänker att det finns ett gammalt tempel till Baal i grottor under fyren. Men, och det har vi ju redan förstått, det var ju inte den unga kvinnan som mördade ungdomarna på ön, utan något helt annat.... tatam!

Klassisk engelsk sjuttiotalshorror alltså, med en rolig storystruktur och gott om naket och våld. Snape Island är verkligen uppenbart studiobaserad (en väldigt snygg men också en helt makalöst härlig skapelse med sitt sunkiga fyrtorn, risiga träbyggnader och grottor fulla med konstiga, lagom obehagliga statyer) men på det där knastriga, mysiga sättet. Arkeologerna spelas av diverse kända engelska namn som Derek Fowlds och Dennis Price, och även Robin Askwith som var känd för ett gäng sexkomedier som var populära på det sena 70talet. Vissa av dessa ska föreställa amerikaner, och deras amerikanska accenter är lite tveksamma, men annars är det en samling kompetenta damer och herrar vi har att göra med. Ren och skär underhållning på finfin nivå alltså. Rekommenderas varmt till alla som gilla 70talshorror

2 kommentarer:

mamoulian sa...

Är det inte rätt svårt att få tag på denna på dvd... eller yrar jag bara?

Jocke Andersson sa...

Jag har hört att den ska vara OOP, men axelmusic påstår sig kunna sälja den, så jag är lite osäker. :)
http://www.axelmusic.com/productDetails/790594869328