måndag 17 augusti 2009

Dawn of the dead (1978)

George A Romeros klassiska zombiefilm har det skrivits hyllmeter om tidigare, och jag har inte direkt någon lust att skriva något om den själv. Däremot så har jag sett den Europeiska versionen som klipptes ihop av Dario Argento, och tänkte skriva några rader om skillnaderna mellan denna och Romeros version.

Nu kan ju min åsikt bero på att jag sett Romeros version säkert 5 ggr och är såpass van vid den att alla förändringar för mig blir till det negativa, men det som märks först och främst (och som jag inte är så förtjust i) är att Argentos version är knökfull med Goblinmusik. Man har alltså plockat bort all musik som Romero lagt in, klippt ner den ca 10-20 minuter för att få ett rappare tempo och på så sätt förstört den lite. Man får inte alls den apokalyptiska känsla som genomsyrar originalet och man glossar förbi mycket av det som Romero ville säga. Nä, se Romeros cut istället. Argento har ju för böfvelen klippt bort helikopterscenen!

1 kommentar:

Ninja Dixon sa...

Argento måste ha varit hög när han klippte bort helikopter-scenen!