torsdag 6 augusti 2009

Three days of the Condor (1975)



Vid sidan om Japanska monsterfilmer och spanska 70talsfilmer så avgudar jag även konspirationsthrillers från 70talet. Det finns ingenting som kan piska upp lite rejäl spänning som en djupgående, kall och brutal sammansvärjning. Three days of the Condor är nog antagligen min favorit, med en rolig och inte helt out of there konspiration, en cool Robert Redford, en sexig Faye Dunaway och Max Von Sydow som en av världens trevligaste lönnmördare.

Robban jobbar på en avdelning inom CIA som läser böcker, allt de kommer över, för att hitta möjliga koder och kör in allt i en dator som analyserar ledtrådarna. När vår hjälte går iväg för att handla lunch så slår lönnmördare till på kontoret och avrättar samtliga. Robban blir givetvis rädd och upprörd och ber om assistans från CIA. För att han skall känna sig trygg vid hämtningen så föreslår man att en god vän skall vara närvarande. Givetvis så är det en fälla, hans vän blir mördad men CIA verkar ha fått för sig att det är Robban som är den skyldige. För att få lite tid att andas så kidnappar han en kvinna (Faye Dunaway)och tvingar henne att gömma honom. Snart utvecklas ett småskumt, stockholmssyndromsbetingat förhållande samtidigt som vår hjälte försöker ta reda varför alla är ute efter honom.

Förutom det aningen konstiga sättet som Robert Redford raggar kvinnor på (Hota dem med pistol och bind dem på toaletten)så är detta en helt underbar film. Det är skönt när en film klarar av att avslöja detaljer ungefär samtidigt som huvudpersonen får reda på dem, utan att det är övertydligt. Allt framförs med bra skådespeleri av Robban, Faye Dunaway och speciellt Max Von Sydow som spelar en av de absolut skönaste yrkesmördare jag någonsin stött på i filmvärlden. Hans lilla tal i slutet av filmen är så underbart trevligt att man får rysningar i hela kroppen. Spänning från början till slut alltså, och med Sydney Pollack bakom ratten så är det inte direkt oväntat. En riktigt bra film som alla som gillar thrillers bör ha sett för länge sedan.

3 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Den är SJUKT bra, för att uttrycka mig som en fjortis - för en sådan blir man, helt darrig i knäna, av en sådan bra thriller som den här.

Weekend Video sa...

Grabben berättade för mig om fjortisar. Tydligen kände han någon som visst hade sådana i klassen...själv visste han inte vad det var för något mer än att de dränkte sig i smink
hahaha barn är härliga

Jocke, din blogg är härlig med men du måste skriva oftare :D

Jocke Andersson sa...

Lizz: Jag vet, jag ser på alldeles för lite film! Jag borde skämmas! :)