måndag 3 augusti 2009

The Tragedy of Macbeth (1971)


Jag kan lugnt påstå att jag inte är någon "fan" av Shakespeare. Jag har aldrig varit speciellt lagd åt det hållet helt enkelt, och blev aldrig vad jag kan minnas tvingad att läsa något under min skolgång. Jag läste hellre Stephen King, H.P Lovecraft och Henry Miller. Detta innebär att jag inte är rätt person att avgöra huruvida detta är en rättvis filmatisering. Det är väl heller ingen idé att jag går in på några detaljer då handlingen i Macbeth är klassisk. Macbeth vill bli kung och ser helt enkelt till att bli det, vilt påhejad av sin fru. Problemet är bara det att Macbeth har inte psyket till att hålla på med att smida ränker. Blod, våld och död följer.

Med det sagt så måste jag säga att detta är en alldeles ypperlig film. Polanski valde att göra denna direkt efter att hans fru, Sharon Tate, blivit mördad av Charles Mansons anhängare och detta gjorde att Macbeth tydligen blev aningen blodigare än vanligt, vilket ur ren underhållningssynpunkt bara kan vara bra. Att filmen ser väldigt bra ut tack vare suveränt foto och underbara inspelningsplatser i Wales gör ju inte saken direkt sämre. Trots (eller tack vare?) att all dialog är relativt trogen originalet och givetvis på vers så gör det högklassiga skådespeleriet att man sugs in i historien. Jon Finch, Francesca Annis och Martin Shaw är bara några av de solida namn vars (fri)spel vi får avnjuta och jag är ganska säker på att jag såg den gamle mannen från Bring out your dead sekvensen i Monty Python and the Holy Grail.

Vill du se ett nattsvart, välspelat drama, eller har det minsta intresse av Shakespeare så är detta ett måste. Gillar du Polanski så är detta helt klart av intresse och om du fortfarande är lite osäker så är det ju så att filmen faktiskt är ganska blodig. Räcker inte det?

1 kommentar:

Ninja Dixon sa...

Hm, påminn mig vid nästa löning att försöka köpa den.