torsdag 1 januari 2009

The Boogens (1981)



Här har vi en liten pärla som jag velat se i många år, James L Conways The Boogens. Varför? Jo, det är ganska enkelt. Det är en film om elaka monster i en gruva. Det räcker för mig ibland. Jag kan vara ganska billig.

I Silver City i Utah så håller man på att börja återöppna den gamla silvergruvan som varit stängd i 100 år efter en olycka där 30 personer förlorade livet. Vad man inte vet är att det inte var någon vanlig olycka som kostade alla dessa liv... det fanns något nere i grottan och nu har man släppt lös det igen.

Se, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Visst, jag skulle kunna berätta om det unga paret som finner varandra under allt detta, eller om pudeln som är filmen bästa skådespelare, men det känns inte så viktigt. Vad som är viktigt är att Boogens är en trevlig liten välfilmad sak som använder sina snöfyllda locations väl, och har ett manus som faktiskt försöker skapa vettiga karaktärer. Att det är frågan om relativt klyschiga karaktärer är en sak, vi har de gamla vanliga - den kåte killen, gamlingen som försöker varna för vad som kommer att hända etc. De är åtminstone ok spelade och känns faktiskt som människor.

Detta är alltså en riktigt trevlig monsterfilm, med en hel del spännande och aningen blodiga scener. Vad som inte riktigt funkar är den långsamma takten - två döda under filmens första timme! Inte bra, men den kommer igång lite mer mot slutet. The Boogens själva är väl inte riktigt heller så heta, de ser mest ut som en sköldpadda med tentakler. Så länge man bara ser tentaklerna så fyller de sin funktion, men de är lite för ickerörliga för att verkligen vara skrämmande när man äntligen får se dem. Nåja, tro mig om jag säger att jag sett sämre monster och i slutändan så är detta en aningen för långsam men mycket mysig monsterfilm som jag varmt rekommenderar till fans av genren. Synd bara att den inte finns på dvd...

1 kommentar:

Fred Anderson sa...

Det här låter som en perfekt film för Code Red att ge ut.

Verkar trevlig för övrigt :)