måndag 19 januari 2009

Zeiram 2 (1994)


Zeiram är tillbaka, denna gång med ett aningen annorlunda utseende, lite åt Anubishållet faktiskt, och nya konstiga vapen (min favorit är nog cybergetingen som naglar sig fast i ansikten på sitt offer och exploderar). Zeiram 2 utspelar sig tre år efter första filmen och Iria jobbar fortfarande som Bounty hunter. Hon får i jobb att testa en ny stridsrobot i en virtuell arena på Jorden, men tack vare en kollega som förråder henne så hamnar hon och de två elektrikerna från första filmen inne i arenan och det är skarp ammunition som gäller. Givetvis så visar det sig att stridsroboten hon skall slåss mot är en avart av Zeiram...

Uppföljare sett så är Zeiram 2 en riktigt bra film, men den slår inte ettan tack vare ett aningen lägre tempo. Stridsscenerna är riktigt häftiga, stiliserade och coolt klippta men det är helt enkelt inte tillräckligt många av dem och man går inte riktigt lika långt som i första filmen. Filmens första 20 minuter innehåller två riktigt coola scener, men sen blir det en liten svacka innan man bränner allt krut mot slutet. Nu får jag det här att låta som om det är en dålig film, men det är det absolut inte. Jag blev egentligen bara lite besviken efter att ha blivit så imponerad av första filmen. Zeiram 2 är snygg och fartfylld och blir aldrig tråkig, så om du gillar japansk monsterfilm och cool science fiction så rekommenderar jag Zeiram 2 varmt. Se ettan först bara.

Förresten, vet ni hur man överlever om man ramlar från hög höjd och får sin fiende med sig i fallet? Man naglar fast honom i en betongvägg med ett svärd genom pannan såklart. Det måste jag komma ihåg till nästa gång det händer.

Och Ja, den coola penisformade tentakeln med ett kvinnoansikte istället för ollon är med i del två också. Puh.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jaja, jag får väl ta och köpa dessa då :)

Jocke Andersson sa...

175 pix för Zeiram duology på Axelmusic. ;)