lördag 3 januari 2009

Plague of the zombies (1966)


Att se på Plague of the Zombies är ungefär samma sak som att krypa ner under ett svalt duntäcke när man är sådär lagom skönt trött. Man borrar in sig i madrassen, puffar till kudden och drar täcket över sig, precis som man vill ha det. För Plague of the Zombies är total mys. Det är så trevligt och härligt att filmen har samma effekt som den där första ölen en riktigt varm sommardag, när man känner ruset slå rot i hjärnan. Leendet på läpparna blir lagom fånigt när man sjunker in i John Gillings historia om voodoo på Engelska landsbygden... Sir James Forbes, spelad av den stabile Andre Morell, anländer till en liten by i Cornwall dit han blivit kallad av en före detta elev som jobbar som byns läkare. Byborna har börjat trilla av pinnen på konstiga sätt och när Sir James börjar rota i det så verkar det som om deras kroppar försvunnit från sina gravar...

Oj oj, det här är Hammer när de är som bäst. John Gilling är inte Terence Fisher, men närapå och filmen ser så bra ut som den kan. Det är stiff upper lip som gäller och med proffs som Andre Morell och Michael Ripper så går det inte att misslyckas. Zombiemakeupen är härlig och den klassiska scenen där den unge doktorn vaknar upp på kyrkogården och finner att alla lik är på väg upp ur jorden är en klassiker. Det kan väl vara lite så att det är lite för stereotypiskt Hammer, och det var väl här någonstans det började gå utför, men själv njuter jag bara. Om du vill se en riktigt typiskt välgjord Hammerfilm så är Plague of the zombies ett finfint exempel.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag har alltid velat sett den här. Verkar toppen!

Tyvärr har jag av någon anledning aldrig kastat mig in i Hammers värld. Det finns massor att se och jag vet inte riktigt vad jag ska börja.

Dock så har jag nu beställt When Dinosaurs Ruled The Earth/Moon Zero Two som en liten start. Lika bra att börja med något mer obskyrt.

Hands Of The Ripper är lysande också för den delen. Varför äger jag inte den?

Jocke Andersson sa...

Det finns så mycket kul i Hammerbiblioteket att du kommer att ha väldigt kul en lång stund. Som tumregel kan jag säga att så länge Peter Cushing är med så är det bra. ;) Men om du vill göra dig enkelt för dig så skulle jag nog rekommendera att du skaffar de första av Dracula, Frankenstein och mumienfilmerna + Baskervilles Hund som är ett mästerverk. Sen finns det en riktigt fin, remastrad och billig box med lite uddare filmer som är värd arenda krona: http://www.axelmusic.com/productDetails/025192833328

When Dinosaurs ruled the earth är en bagatell egentligen, men den har en hel del bra stopmotion och lättklädda kvinnor så den är klart sevärd. Moon zero two har jag velat se länge, så jag får nog ta och beställa den där dvdn.