måndag 19 januari 2009

Mina femmor del 3

Då fortsätter vi med några fler fempoängare:

Godzilla, Regi Inoshiro Honda (1954)
Av samtliga 28 Godzillafilmer så är det fler som får en femma av mig, men jag orkar inte räkna upp alla utan nöjer mig med att nämna den första som verkligen är en perfekt, totalt seriös monsterfilm. Den ska man ha sett.

Hajen, Regi Steven Spielberg (1975)
En i det närmaste perfekt film, och något som fascinerar mig är hur Spielberg lyckas få alla sina filmer PG (Barntillåten). Vad har han för leverage på MPAA? Är någon av dem skyldig honom pengar?

Tremors, Regi Ron underwood (1990)
En underbar hyllning till 1950talets skräckfilmer som lyckas med allt, tack vare ett intelligent manus och skådespelare som uppenbarligen gillar sina jobb.

King Kong, Regi Ernest B Schoedsack (1933)
Det finns ingen film som hade sån magi när jag var liten som King Kong. Skull Island var den häftigaste platsen någonsin och jag kunde se filmen 2-3 ggr i veckan efter att vi spelat in den på video.

Koyaanisqatsi, Regi Godfrey Reggio (1982)
En dokumentär om människan och naturen, med ett banbrytande foto som vi nu ser i varenda jävla reklamfilm som visas på tv. Nja, kanske inte alla, men många.

Mannen på Taket, Regi Bo Widerberg (1976)
Den bästa svenska filmen genom tiderna och en sjuhelvetes polisfilm. Här har vi ingen överspelande Mikael Persbrandt eller Sunes farsa som sticker ut som en norrlänning i Rosengård.

Night of The Devils, Regi Georgio Ferroni (1972)
Ên lite halvobskyr film som inte ens finns på dvd, vilket är väldigt synd då det är en riktigt bra rysare baserad på Tolstoys Wurdalak, samma novell som blev en av delarna i Mario Bavas I tre volti della paura. Tät stämning och mycket bra story.

Psycho, Regi Alfred Hitchcock (1960)
Den perfekta thrillern. Det finns inte en dålig scen. Basta.

The Abominable Snowman, Regi Val Guest (1957)
En mycket fin och stämningsfull scifirysare med manus av den store Nigel Kneale. De flesta filmer som släpps idag har inte ens en tiondel av detta och ändå är det inte en film som gör speciellt mycket väsen av sig. Den bara är, och är bra.

To be Continued.

1 kommentar:

Fred Anderson sa...

Bra filmer helt enkelt, jag kan inte skriva en enda vettig kommentar eftersom filmerna ändå slukar upp allt vettigt genom att de är så mästerliga.