torsdag 15 januari 2009

Zombie 4 - After Death


Ibland så vill man bara se något enkelt, något simpelt så att hjärnan inte behöver anstränga sig. Själv har jag legat hemma de senaste dagarna med en rejäl förkylning som slagit ut mig totalt och vad kan då vara bättre än Claudio Fragassos avsked till den italienska zombiefilmen - After Death.

Det vore dumt av mig att ge mig in på att beskriva handlingen. Filmen har knappt någon alls. Man samlar ihop ett antal människor på en tropisk ö som är full med ninjazombies, låter dem hitta ett hus som de kan barrikadera in sig i och... ja vad mer behövs? Det snackas något om en port till helvetet, men det är oväsentligt. Att man sedan plockar in världens största Gayporrstjärna, Jeff Stryker, i en av huvudrollerna gör ju det hela bara bizarrare och bättre. Man hoppar runt i djungeln och dör en efter en, precis som det skall vara. Ingen hjärna behövs, det är bara att låta ögonen vila på tvapparaten och följa de dubbade hjältarna när de slåss mot de asiatiska ninjazombierna. Lite gore här och var, men här har vi något att börja starta insamlingar om då producenten klippt bort allt riktigt snaskigt gore. Sen måste jag ju nämna Al Festas sköna musik, där huvudtemat är en italodiscoinfluerad slinga som upprepas ganska... väldigt ofta.

Det här är inget för gemene man. Zombie 4 - After Death är endast för de som redan är konverterade, för oss som drömmer oss tillbaka till det tidiga 80talet när Italien tryckte ut filmer som mest. Det är en korkad, fartfylld zombiefilm som är sådär skönt underhållande som t ex en Fragassofilm kan vara. För att återanvända ett uttryck som jag brukar använda mig av:
Det är sockervadd för hjärnan. Inte det minsta nyttigt, men ack så gott.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Zombie 4 är en som en stor fet chokladbit med vispgrädde och nougat i ;) Som du säger, väldigt onyttigt. Men det är en skön och fartfylld rulle. Måste köpa in den till samlingen.

Och krya på dig, du är lite seg med skrivandet! :)

mamoulian sa...

Det enda jag minns från denna (forutom ninjaköret)var huvudpersonernas snaskiga öde i slutscenerna, särskilt den blonda tjejen (som inte var så snygg sen...;-)

Jocke Andersson sa...

Är tillbaka på jobbet nu och ska försöka skärpa mig. ;)

Slutscenerna är väl de enda riktigt grova gorescenerna i hela filmen tyvärr, annars är det bara lite squibs, lite blodsprut och en och annan exploderande skalle. Det skulle verkligen vara häftigt att få se allt snask som de klippt bort....