torsdag 29 januari 2009

The Thing prequel?

Jo, det verkar tyvärr så. En del av mig säger NEJ, men den andra delen är lite intresserad.

Variety reports that Matthijs van Heijningen has been signed to direct the new version of THE THING for Universal. As previously reported, TV sci-fi veteran Ron Moore will script.

The latest adaptation of John W. Campbell Jr.’s short story “Who Goes There?” will serve as a prequel to John Carpenter’s classic 1982 THING (pictured), detailing how the inhabitants of a Norwegian camp in the Arctic first uncovered the body-stealing alien that wound up wiping them out. Eric Newman and Marc Abraham of Strike Entertainment, which previously teamed with Universal on the DAWN OF THE DEAD redux, will produce, with the ’82 THING’s David Foster as executive producer.

För några år sedan så pratades det om en miniserie för tv som skulle vara en direkt filmatisering av originalnovellen, vilket hade kunnat vara intressant i rätt händer men det rann visst ut i sanden. Om detta kommer att bli något, ja det får vi väl se.

3 kommentarer:

Andreas sa...

Känns som ett lätt desperat sätt att mjölka den blivande franchisen. Storyn som helhet kommer inte göras någon tjänst av att få sina mysterier avmystifierade heller oavsett hur bra genomförandet är. Men visst, det kan ju bli underhållande hur som helst...

Fred Anderson sa...

Jag är helt för att mjölka historien! :) Det är en bra story och det kan mycket väl bra riktigt bra.

Jocke Andersson sa...

Jag vill nog gärna ha mer, men det jag är rädd för är att man ändrar på mytologien, och kommer med förklaringar. Jag vill inte ha sånt. Jag vill ha slem. :)