fredag 16 januari 2009

Mina femmor, Del 2

Dark Water, regi Hideo Nakata (2002)
Jag gillade J-horrorvågen, men för mig så dog den efter att jag sett Hideo Nakatas Dark Water. Jag såg den på Stockholms Filmfestival, på stor fin duk och den skrämde verkligen livet ur mig. Jag satt verkligen och bad om att filmen skulle sluta, så skraj var jag. Efter det så har det bara gått utför. Allt känns som (och är) blaskiga kopior. Men Dark Water, den är riktigt elak.

Curse of the Demon/Night of the Demon, Regi Jacques Torneur (1957)
Den här filmen slog luften ur mig en sen natt någon gång på det tidiga 90talet när jag låg i soffan och zappade runt i ren tristess. Dana Andrews spelar en amerikansk psykolog som är väldigt skeptisk till det övernaturliga och som får en magiker på halsen. Total spänning och mästerlig regi av Torneur. Den enda som jag skulle kunna tänka mig ha gjort det lika bra är Hitchcock. De olika titlarna är två olika klipp - Det amerikanska/originalet. Se originalet givetvis.

The Long Good Friday, Regi John MacKenzie (1980)
Glöm Lock, stock och allt sånt där trams, här är den ultimata engelska gangsterfilmen. Bob Hoskins är helt perfekt som gangsterbossen som inte har en aning om vem som är ute efter honom. Rullen har även ett av filmhistoriens bästa slut.

The Haunting, Regi Robert Wise (1963)
Den perfekta spökhusfilmen. Allt som kommit efter denna jämförs automatiskt och ingenting har än i denna dag kommit upp i samma klass. Filmens öppningsscener skrämde skiten ur mig totalt när jag var liten och sekvensen när någonting går omkring och bankar på dörrarna i en korridor har en tendens att spräcka blodkärl i ögonen.

Fear and Loathing in Las Vegas, Regi Terry Gilliam (1998)
Perfekt skådespeleri av Johnny Depp och Benicio Del Toro och dialog som är så "quoteable" att jag skulle kunna tillbringa en hel kväll med att inte göra något annat. Antingen hatar man den här filmen eller så älskar man den till döden.

The Birds, Regi Alfred Hitchcock (1963)
Hitchcock när han var som bäst. Olidlig spänning helt enkelt, inte mycket mer att säga.

Gamera - Guardian of the universe, Regi Shusuke Kaneko (1995)
Den perfekta Japanska monsterfilmen. Man tar det aningen fåniga sköldpaddsmonstret, uppdaterar det till 90talet och, viktigast av allt, man tar det på allvar. Snygga effekter, en riktigt bra story och en underbar första del i en suverän trilogi. De andra två filmerna är även de femmor, så jag bakar in dem i det här inlägget. Del två är även den helt underbar med flera sagolikt sköna scenes of massdestruction. Den tredje och avslutande delen är aningen svagare men räddas av ett perfekt slut. Wunderbar.

To Be Continued...

2 kommentarer:

mamoulian sa...

Nakatas DARK WATERS var faktiskt en av de första J-horror jag såg tillsammans med RINGU och PHONE och jag får säga att det är en av de bättre, kusliga Asiaterna. Knasigt att jag inte har den filmen i samlingen; den skulle ligga bra tillsammans med Ringu, Ju-On, Kaïro och Uzumaki. I övriga kårar från Asien gillar jag bl.a. The Eye-filmerna och Shutter... Annars var jag väldigt insnöad en kort period på asiatisk skräck, precis som på giallo, i början av mitt dvd-samlande... Men båda har kraschlandat hårt! :-(

Fred Anderson sa...

Jag har medvetet sparat The Long Good Friday till ett bra tillfälle att se den. Men den fina AB-utgåvan ligger här hemma nu och myser av förväntan :)